Under varumärket Dito drar KF Media tillsammans med Akademibokhandeln och Bokus igång ett nytt koncept som företagen hoppas ska öka intresset för e-böcker i Sverige. Dito består av en e-bokhandel som kan nås med hjälp av speciella appar för smarta telefoner, läsplattor och surfplattor.

– Den svenska e-boksmarknaden är fortfarande liten, men vi ser att intresset ökar. För oss som jobbar med boken i både förlags- och bokhandelsled är det självklart att kliva fram och ta en position kring e-böcker, säger Maria Hamrefors, vd KF Media.

dito e-böcker

På sajten Dito.se kommer användarna kunna köpa både böcker och läsplattor. De läsplattor som säljs via Dito kommer att levereras med en app förinstallerad som gör det enkelt att köpa böcker direkt från läsplattan.

Tjänsten släpps i slutet av oktober men kommer att visas upp under Bokmässan i Göteborg mellan den 22 till 25 september.

– Dito är en smart helhet av e-böcker, läsplattor, tillbehör, butiker, appar och personlig service. Med dito kommer vi att kunna leverera läsupplevelser på ett helt nytt sätt, säger Mattias Fyrenius, strategi- och utvecklingsdirektör för KF Media och ansvarig för den nya satsningen.

Inledningsvis kommer appar även att finnas för Android, Iphone och Ipad. Förutom att kunna läsa böcker på en rad olika plattformar kommer Dito även att erbjuda både ett svenskt och internationellt sortiment på de e-böcker som säljs.

– De flesta nyheter dessutom kommer att göras tillgängliga samma dag som de släpps i USA och England. Möjligheten att även köpa en läsplatta och få personlig hjälp och service i Akademibokhandelns butiker gör vår satsning helt unik, säger Mattias Fyrenius.