STEG FÖR STEG: PROGRAMMERA APPEN


1. Starta programmet. Vad som händer när du klickar på saker i din app bestämmer du i programmet Blocks Editor. Klicka på knappen Open the Blocks Editor uppe i högra hörnet. Nu laddas ett litet Java-­program ned och det startar inom ungefär 30 sekunder. Öppnas det inte automatiskt får du leta upp filen och köra det själv. Rutan ska se ut som bilden till nedan och tanken att du lägger detta fönster bredvid designfönstret så att du kan jobba i båda.

Innan du börjar programmera ansluter du telefonen till usb-porten och klickar på Connect to Device. Din telefon ska dyka upp i en rullgardins­meny. Välj telefonen och programmet ansluter. När den är klar syns appen du designat på din telefon!


2. Skapa block. Som du ser högst upp till vänster finns det två huvudmenyer i Blocks Editor: Built-in och My Blocks. Under Built-in hittar du alla fördefinerade programmeringsblock som kan användas.

Under My Blocks finns de komponenter du lagt in i ­designer-programmet. Klicka på My Blocks, välj Button1 så får du fram en lista med olika kommandon och variabler.


3. Lägg till ljud. Nu klickar du på Button1.Click-pusselbiten och lägger den på den tomma ytan. Klicka därefter på komponenten Sound1, välj Sound1.Play dra och släpp den så att den pusslas ihop med Button1.Click-pusselbiten.

Du har nu berättat för appen att om någon klickar på första knappen (exempelvis kossan) så spelas ljud 1 upp (exempelvis ett mu). Är allting rätt ska du kunna ta fram telefonen och pröva att det fungerar.


4. Styr skakningen. Gör nu om samma procedur så att alla fyra knapparna får varsitt ljud. Dessutom använder vi i vårt exempel en liten bonusfunktion. Klicka på ­AccelerometorSensor1, välj Accelerometor­Sensor1.Shaking och placera den på den tomma ytan. Kombinera denna med Sound5.Play (sound5 har vi i vårt exempel kopplat ihop med filen mjau.mp3). Skakar du telefonen hörs nu ett gulligt jamande.

För att förklara detta jamande går vi in på Notifier1 och väljer Notifier1.ShowAlert som vi lägger in under Sound5.Play. Det är en textruta som dyker upp samtidigt som mjau-ljudet spelas. För att definiera vilken text som visas hämtar vi under Built in komponenten Text som vi pusslar ihop med Notifier1.ShowAlert. Klicka på det placerade blocket och ändra texten från Text till ett annat budskap. Vi skrev Katten ligger och sover. Varje gång du skakar telefonen jamar hon.

Fakta

Svårighetsnivå: Medel.
Tid: 15 minuter.

Det här behöver du:

  • En Android-telefon och usb-drivrutiner till den.
  • Dator med Windows XP/Vista/7.
  • Webbläsaren Firefox 3.6, Safari 5.0, Chrome 4.0, IE 7 eller nyare versioner.
  • Java 6.0 installerat (kallas även Java 1.6).
  • Programmet App Inventor.
  • Bild och ljudfiler.


Det här lär du dig:

  • Hur du kommer igång med App Inventor.
  • Att skapa en enkel app som du kan köra på en Android-mobil.

Fotnot: Observera att skolan är enkel och snabb att komma igång med, men att det kräver mycket tid att skapa en bra app.