Ända sedan Google släppte Google+ Pages i måndags förra veckan har företaget fått kritik för att det inte erbjudit företag bättre verktyg för att kunna utnyttja tjänsten.

Även om vissa analytiker tror att Google+ kan hitta en lönsam nisch på marknaden för sociala nätverk hos företag, så är den allmänna uppfattningen att Facebook är så långt före att det kan bli svårt för Google+ att komma i kapp.

– Jag tror att Google har försökt hitta en balans mellan att reagera snabbt på en stor efterfrågan och att erbjuda en fullt utbyggd tjänst för företag på Google+. Google har valt att släppa en tjänst som fortfarande saknar flera viktiga funktioner som exempel stöd för flera administratörer och möjligheten att flytta konton, säger Ray Valdes på analysföretaget Gartner.

Han tillägger även att Google inte har råd att vänta med att släppa en komplett företagsversion av Google+ då marknaden rör sig så snabbt.

Den nuvarande versionen av Google+ Pages saknar en rad funktioner som gör tjänsten begränsad för företag. Det går ännu inte att skapa erbjudanden, hålla evenemang eller sälja produkter på tjänsten. Många av dessa funktioner finns på Facebook, och nu vill användarna se samma funktioner på Google+.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning