Microsoft meddelade i går att företagets kampanj för att ta död på IE6 har lyckats på den amerikanska marknaden. Nu används den tio år gamla webbläsaren på mindre än en procent av alla datorer i USA.

För att fira framgångarna publicerade Microsoft en bild på en kaka som är glaserad med meddelandet ”Goodbye IE6!”.

microsoft goodbye ie6

– IE6 har sedan länge varit slagpåse för många skämt kring webbläsare, och vi har varit lika ivriga som alla andra att webbläsaren ska försvinna, skriver Microsofts chef för marknadsföring av IE, Roger Capriotti, i ett blogginlägg.

Baserat på siffror från mätföretaget Net Applications uppger Roger Capriotti att marknadsandelarna för IE6 nu är mindre än en procent i USA. Enligt Net Applications siffror för december stod IE6 för 0,94 procent av alla webbläsare bland amerikanska internetanvändare. IE6 släpptes i augusti 2001.

Microsoft har sedan två år tillbaka försökt ta död på IE6 med hjälp av en kampanj som drogs igång sommaren 2009. I mars förra året ökade Microsoft pressen och startade ytterligare en kampanj som uppmanade användarna att uppgradera webbläsare.

Globalt sett hade IE6 en marknadsandel på 7,3 procent under december en minskning med 6,2 procentenheter jämfört med samma period året innan. En majoritet av dessa befinner sig enligt Net Applications i Kina där en av fyra datorer använde IE6 i december.

Microsoft ger dock inte upp utan vill sänka marknadsandelarna för IE6 ytterligare. För tre veckor sedan meddelade företaget att man kommer att börja uppgradera datorer med IE6 och IE7 automatiskt till IE8 på Windows XP i Australien och Brasilien. Enligt Microsoft kommer länder att inkluderas under året.

Microsoft har dock inte uttalat sig om planerna för IE7 som enligt Net Applications endast har en marknadsandel på 4,8 procent.

IDG News