Att starta nätbutik kräver lyckad marknadsföring. Och det kräver tid och pengar, vilket är något de flesta små, nystartade verksamheter har ont om. Design- och heminrednings­företaget Toodeloo brottades med just det här när de i höstas letade efter lämpliga försäljningskanaler för sina produkter.
– Vi valde bort egen webbshop nu i början, säger ­Kristin Johansson, ägare och designer på Toodeloo.
– Det främsta ­skälet är att det är en investering som ger väldigt lite resultat för nyetablerade, om man inte lägger ned väldigt mycket tid på att arbeta med trafik till shoppen.

Lösningen blev den digitala marknadsplatsen ­Signerat.se och den befintliga inrednings­butiken Varunik.se. Båda på kommission.
– Det som avgjorde att vi valde Signerat i stället för egen webb-shop var framför allt Signerats redan etablerade trafik på 30 000 besökare till sidan, exponeringen för dessa besökare, Signerats aktiva sätt att bearbeta marknaden och pressen – och att hamna högt vid sökningarna.

– För att uppnå det här själv måste man jobba hela tiden med detta och ändå skulle de ta lång tid att uppnå det resultatet. Nu förkortade vi den tiden och kan i stället lägga energi på att själva marknadsföra oss genom press, mässor, återförsäljare och andra samarbeten. Dessa båda insatser ökar våra chanser att snabbare och bredare nå ut till både konsumenter och andra åter­försäljare.

– Vi utgick ifrån att ”syns man inte finns man inte” när vi jämförde egen webbshop kontra att sälja på kommission på en redan etablerad marknadsplats. Det var inte det ekonomiska som styrde utan på vilket sätt vi snabbast kunde nå ut till marknaden, säger Kristin Johansson.

Hjälper varandra

Valet att sälja på kommission innebär visserligen att Kristin Johansson får vänta lite längre på pengarna och att hon får lägga ned lite extra jobb. Hon ansvarar själv för att uppdatera Toodeloos egen butik på Signerat.

– För oss är det ett väldigt bra koncept, vi får trafik och marknadsföring. Som bonus har vi också fått ett väldigt bra nätverk med andra formgivare, berättar hon och fortsätter:
– Vi konkurrerar inte med varandra utan tvärtom hjälps vi åt genom att sajten lockar fler besökare i takt med att det kommer in nya spännande varor och säljare. Vi säljare är också duktiga på att hjälpa varandra, vilket i slutänden sparar både tid och pengar.

Signerats koncept är att varje formgivare eller företag, efter att ha ansökt och blivit godkänd, får en egen butik på sajten där de själva lägger ut varor och skriver säljtexter. Det finns ingen övre gräns för hur många varor en säljare kan lägga ut och varje vara kan visas med upp till tre bilder. Företagaren sätter själv priserna och ser till att paketen skickas till kunden.

25 procent i kommission

Signerat tar 25 procent (inklusive moms och frakt) av för­säljningen i kommission, och en startavgift på 350 kronor samt en månadskostnad på 35 alternativt 250 kronor beroende på vilket abonnemang du väljer. Det är ingen uppsägningstid utan abonnemanget kan sägas upp med omedelbar verkan.
– Vi har nyligen uppgraderat till ett guldmedlemskap, vilket gör att vi numera har en hög exponering på sajten. Våra ­produkter visas överst i kate­gorierna och om du söker på Google så syns vi till skillnad från förut högt upp i sökresultatet, berättar Kristin Johansson.

Garanterar betalning

Signerat sköter kundtjänst och all administration kring kort­betalningar och fakturering. Signerat garanterar även att säljaren får betalt för levererade produkter.
– Det skulle kosta oss massor att annonsera själva och vi ­hinner inte twittra, blogga eller jobba med sökmotoroptimering. Nu gör Signerat det åt oss. Och visst, jag skulle slippa att skicka varorna själv om jag sålde i en traditionell butik, men på det här sättet får vi bättre marginaler och kan bygga upp en egen kunddatabas.l

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning