Här är prylarna du behöver

Tänk på det här när du väljer dator

Dator. Låt oss börja med datorn. Hur snabb måste
den vara? Behöver du special­komponenter? Nej, en bra studiodator behöver inte vara extremt snabb eller extremt påkostad, utan en fullt normal någorlunda ny pc räcker gott och väl. Vanliga datorer blev snabba nog för att producera musik digitalt i proffskvalitet redan i början av 2000-talet, och en ny pc i dag med hyfsat snabb processor räcker väldigt långt.

Tänk på följande om du ska köpa nytt, uppgradera eller använda din befintliga dator till studion:

Processor. Hur mycket ­processor du behöver beror mycket på vad du vill göra med din studio. Ska du bara spela in enskilda ljudspår i taget och mixa ihop dem med minimalt med effekter kan du komma undan med en enklare dubbelkärnig processor av äldre modell. Men givetvis lönar det sig att ha mer datorkraft. Vi rekommenderar en dator med ny Intel Core i5 eller Core i7-processor eller motsvarande från AMD. Då kan du hantera fler samtida ljudspår, finlira med mängder av avancerade filter och ljudeffekter, och använda många ­mjukvaruinstrument (mer om dessa på ­följande sidor).

Grafikkort. Du ­behöver inget speciellt ­grafikkort. Det är snarare något som borde undvikas, eftersom en dator med kraftfullt grafikkort har en tendens att låta extra mycket, och du vill inte ha störande bakgrundsbrus när du spelar in.

Minne. En bra dator med fyra gigabyte minne räcker långt, men det är en extra fördel att uppgradera till kanske sex eller åtta gigabyte.

Hårddisk. Att spela in ljud kräver en del hårddisk­utrymme. Men med en modern hårddisk på en halv till tre terabyte lär det dröja länge innan du slår i taket. Däremot är det viktigt att disken är snabb. Vill du kunna spela in eller spela upp flera ljudspår samtidigt i hög kvalitet kan en långsam hårddisk vara ett problem. Ett tips är att utrusta datorn med en ssd där du lägger alla dina pågående musikprojekt.

Fläktar. Tänk på att datorn låter en del, och att det kan störa inspelningen. Ett sätt att lösa det är givetvis att dra långa kablar och ställa mikrofonen i ett annat rum än datorn. Har du en städskrubb över som du kan förvandla till ­mikrofonbås så visst. Men det blir sällan praktiskt. Med rätt mikrofon ska det inte behövas, så länge datorns kylning är någorlunda dämpad.

Tips på lämpliga datorer

Den bästa kombinationen av snabb, prisvärd och relativt tyst dator är oftast en stationär. Då kan du dessutom ansluta en stor skärm (eller två), vilket är bra, eftersom musikprogrammen är komplicerade och ganska svåra att få överblick över på en mindre skärm.

En bra stationär burk är till exempel Fujitsu Esprimo E900, en ­kontorsdator som är både kraftfull och relativt tyst. Dessutom har den en hyfsat snabb hårddisk och trots sitt kompakta format möjlighet att bygga ut med fler. Datorn finns från runt
7 000 kronor och uppåt beroende på konfigugration.

Ett annat tips för den pc-händige är att bygga sin egen tysta dator. PC för Alla Extreme (extreme.idg.se) har flera tester samt guider om hur du går till väga och vilka komponenter som passar bäst.

Om du insisterar på en bärbar dator skulle vi rekommendera en Macbook Pro eller en Fujitsu Lifebook P771 som bägge ger mycket prestanda med relativt låg ljudnivå. Men de kostar också rätt mycket, mellan 10 000 och 20 000 beroende på konfiguration. Ett budgetalternativ kan vara Acer Aspire 5560G med AMD:s fyrkärniga A6-processor. Den är inte lika snabb, så det finns en klar gräns för vad du kan göra, men den kostar å andra sidan så lite som 4 000 kronor, och är samtidigt en av de tystaste bärbara vi testat.

Ett ljudkort är ett måste

Nästan alla datorer har i dag ett inbyggt ljudkort på moderkortet, och det funkar bra för vanlig musiklyssning och filmuppspelning, men det är för det mesta inte lämpligt om du vill spela in i hög kvalitet. Dels blir ljudkvaliteten vid inspelning inte bra nog, dels är korten anpassade för just vardags­lyssning, och lägger därför ofta på filter för att förbättra ljudet, öka volymen, anpassa till hörlurar och så vidare. Det vill du inte ha när du spelar in, här är det i stället en så rak och oförvrängd ljudbild som möjligt som gäller.

Därför behöver du ett separat ljudkort. Det enklaste är att skaffa ett externt ljudkort med usb eller firewire. Det finns många bra professionella ljudkort som inte kostar skjortan. De är byggda för att ge så ren ljudåtergivning som möjligt och har ingång för riktiga audiokablar för scen och studio. Här hittar du också sådant som inställningsrattar för ­inspelningsvolym, möjlighet att mata mikrofonen med spänning (behövs för vissa mikrofontyper) med mera.

Tips på externa ljudkort

M-Audio Fast Track Pro är ett populärt ljudkort för inspelning på usb. Den har två mikrofoningångar (för två ljudspår eller för stereoinspelning), fantommatning för kondensatormikrofoner och digital inspelning i upp till 94 kilohertz med 24 bitars upplösning (en cd-skiva har 44,1 kilohertz och 16 bitar). Pris: cirka 1 600 kronor.

Ett alternativ är Roland Edirol UA-4FX. Det har bara en mikrofoningång, men har å andra sidan ett gäng smarta effekter av hög kvalitet inbyggda i ljudkortet. Du får också ett fullt fungerande inspelningsprogram på köpet, Cakewalk Sonar LE, och utmärkta mjukvaru­samplern Eridol Sound Canvas. Pris: cirka 1 500 kronor.

Datorn behöver ett inspelningsprogram

Programmet i datorn knyter samman det hela. Här hamnar ljud­spåren du spelar in, och du kan klippa och klistra i dem, justera ljudvolymen, fixa till bas och diskant, lägga på ljud­effekter, filtrera bort brus och mycket mer. Programmet ersätter med andra ord det traditionella mixerbordet, equalizern, bandstationerna, för­stärkarna, effektlådorna och allt sladdtrassel mellan dessa som du har
i en traditionell studio.

Dessutom kan du om du vill komplettera med digitala spår av instrument du inte själv har: trumset, stråkorkestrar, orglar, syntar med mera. Skriv in melodier och arrangemang direkt i programmet (i vissa program kan du även komponera på notblad och sedan skriva ut dem), eller spela in dem med hjälp av ett midi-klaviatur. Ett bra sådant som du kopplar till datorn, antingen direkt eller via vissa ljudkort, kostar ungefär en tusenlapp.

Midi-inspelningarna dyker upp i programmet på samma sätt som ­ljudspåren, men här kan du gå in och redigera enskilda noter, byta instrument med mera i efterhand. I flera inspelningsprogram finns instrument inbyggda, eller så går de att köpa till som separata insticksprogram.

Tips på lämpliga program

Det finns avancerade inspelnings- och musikproduktionsprogram för en bra bit över 10 000 kronor, men sådana behöver du inte för att komma igång. Många ljudkort kommer med fullgoda ”light”-versioner av större program.

Senaste Steinberg Cubase finns i en version speciellt för enskilda artister som vill spela in sin egen musik. Cubase Artist 6 kostar ungefär 2 600 kronor. Här finns förutom själva grund­programmet sex virtuella instrument (varav flera syntar) och över 40 så kallade vst-pluggar med ljudfilter och effekter.

Intressanta budget­alternativet Reaper säljs för bara 60 dollar (runt 420 kronor) på www.reaper.fm. Det är ett ­fullfjädrat inspelnings­program som gör allt de stora jättarna gör, och i princip lika bra. Du får med vst-effekter och mjukvaruinstrument.

Satsa på en dynamisk mikrofon!

Det finns många olika sorters mikrofoner, och en av de saker som skiljer dem åt är hur de tar upp ljud. Kondensator­mikrofoner är populära i större studior då de ger mycket hög kvalitet, men de är känsliga för ljud i sin omgivning och snappar upp allt även på långt avstånd från micken. Ett bättre val för hemmastudion (om du inte kan bygga ett helt ljudisolerat rum hemma) är en dynamisk mikrofon. De är sådana du för det mesta ser på scen, men de före­kommer ofta även i proffsstudior.

Tips på mikrofoner

Shure SM58 är vid det här laget en klassiker. En mycket populär dynamisk mikrofon för scenen, men också i väldigt många studior. Det är främst menad för sång, men används ofta även för inspelning av musikinstrument. SM58 kostar ungefär 900 kronor.

Vill du ha en mer utpräglad mikro­fon för musikinstrument finns det mängder att välja på. Spelar du akustisk gitarr kan till exempel LR Ibeam vara ett bra tips. Det är en mikrofon som monteras direkt på gitarren, då kan du spela in helt utan att andra ljud i rummet stör. Mikrofonen och en förförstärkare (behövs om inte ljudkortet har en egen) kostar cirka 1 600 kronor.

Fakta

Asio – audio stream input output – är en typ av drivrutin som ofta används för professionella ljudkort. Den är extra bra på att minimera så kallad latency, fördröjning mellan program och ljudkort.
Au – audio unit – är det vanligaste ­formatet för insticksprogram till studioprogram på Mac.
Daw – digital audio workstation. En vanlig förkortning i branschen för inspelnings- och musikproduktionsprogram.
Midi – musical instrument digital interface – är ett protokoll för att beskriva och överföra musikinformation. En midi-fil eller midi-ström från ett instrument innehåller inga ljud, utan information om noter, notlängd, tempo, volym med mera. Sedan kan detta användas i en dator eller en midi-kompatibel synt för att spelas upp med digitala instrument, skrivas ut på notblad och så vidare.
Vst och Vsti – virtual studio technology – är precis som au ett format för insticksprogram till studioprogram. Det är det absolut vanligaste för pc-användare. Vst är filter och effekter, medan virtuella musikinstrument kallas vsti.