Så här går det till att skapa musiken

1 Du startar ett nytt musikprojekt i studioprogrammet på datorn. Där ställer du in sådant som tempo, takt och inspelningsvolym (volym justeras även manuellt på många ljudkort). Ett bra tips är att börja med ett enkelt grundkomp gjort i datorn, så att du sedan får rätt tempo och tonart på din första inspelning.

2 Sedan är det bara att sätta igång. Sjung en stump eller plinka på ett instrument. När du är klar dyker resultatet upp som ett ljudspår i programmet, och sparas som en okomprimerad ljudfil på datorn. I programmet lyssnar du hur det lät och gör omtagningar om det behövs. Med rätt ljudkort (ett lite dyrare med många mikrofon­ingångar), snabb dator och snabba hårddiskar kan du micka upp och spela in ett helt band på en gång, och varje ­mikrofon får ett eget ljudspår.

3 Du kan också koppla in midi-klaviatur och spela in midi-spår på samma sätt, eller komponera dem direkt i programmet, och koppla dessa spår till ett virtuellt instrument. Det är som en synt, men i datorn i stället för en separat låda. Det kan finnas inkluderade i programmet eller så köper du det separat som insticksprogram.

4 När du har alla ljud och noter du behöver är det dags att börja finputsa. Ställ in lagom ljudvolym, stereoplacering samt bas och diskant på varje spår (du kan också ändra dessa på olika ställen i låten). Lägg på reverb (rumsklang), eko, surround, brusfilter, distorsion och mycket mer. Finns inte effekten du behöver i programmet finns det hundratals insticksprogram att köpa som fixar det. Du kan flytta runt ljudspåren på en tidslinje, göra loopar av lyckade ljudbitar, och klippa och klistra som i vilken ordbehandlare som helst.

5 När du är nöjd med produktionen och allt låter som du vill gör du en så kallad mastering. Det innebär att du gör en slutlig mix av alla spår, justerar volym och lite annat en sista gång och sedan exporterar det hela som en färdig, uppspelbar ljudfil.

6 Nu har du din låt! Och det är helt upp till dig vad du ska göra med den – bränna till cd, ladda upp på webben, mejla till skivbolagen, konvertera till ringsignal på mobilen eller spela på fyll volym tills grannarna klagar.

5 tips för en lyckad produktion

Tystnad, tagning. Med rätt sorts mikrofon krävs inte ett totalt ljudisolerat rum, men ett visst mått av lugn och ro kan behövas. Så hitta rätt plats för att spela in på. Spetsa öronen. Har du någorlunda tyst hemma, eller störs du av spolande vattenledningar, biltrafik utanför fönstret eller grannar som klampar runt på övervåningen? Det kan vara ett av de största hindren för en lyckad inspelning.

Tänk också på akustiken. Du behöver inte vara expert, men undvik till exempel kala väggar som skapar eko. Är du ambitiös går du till musikbutiken eller något byggvaruhus och köper skumplast som kan sättas upp på väggarna som isolering.

Ordning och reda. Ett musikprojekt kan bestå av massor av små inspelade ljudspår, effekter och versioner, och filkaoset är ofta bara ett eller ett par misstag bort. Spara projekt i separata mappar, se till att du är noga med hur du namnger filer, och var noggrann med säkerhetskopiering.

Tygla ambitionerna. Det är lätt att bli överentusiastisk och vilja vräka på med mängder av ljudspår, effekter och instrument. Men ju mer som händer desto svårare är det att kontrollera. Börja enkelt och bygg på med mer först när du är bekväm med det grund­läggande. ”Keep It Simple, Stupid”, som det heter.

Träning, träning och åter träning. Att arrangera, spela in och mixa ­studiomusik är ett hantverk, och något som du blir bättre på efterhand genom att öva. Gneta på på egen hand, eller se hur proffsen gör och kopiera. Du blev inte kung på gitarren på ett par dagar, förvänta dig inte det här heller.

Var nyfiken och frågvis. Du är inte ensam amatör­inspelare. Det finns mängder av oerfarna studiomusiker och även ärrade veteraner som gärna delar med sig av sina kunskaper. Tidningen Studio (studio.idg.se) tipsar till exempel konstant om knep att ta till i de mest populära programmen, och praktiska råd om inspelning över huvud taget. De har även ett forum där läsare möts och hjälper varandra.

Fakta

Asio – audio stream input output – är en typ av drivrutin som ofta används för professionella ljudkort. Den är extra bra på att minimera så kallad latency, fördröjning mellan program och ljudkort.
Au – audio unit – är det vanligaste ­formatet för insticksprogram till studioprogram på Mac.
Daw – digital audio workstation. En vanlig förkortning i branschen för inspelnings- och musikproduktionsprogram.
Midi – musical instrument digital interface – är ett protokoll för att beskriva och överföra musikinformation. En midi-fil eller midi-ström från ett instrument innehåller inga ljud, utan information om noter, notlängd, tempo, volym med mera. Sedan kan detta användas i en dator eller en midi-kompatibel synt för att spelas upp med digitala instrument, skrivas ut på notblad och så vidare.
Vst och Vsti – virtual studio technology – är precis som au ett format för insticksprogram till studioprogram. Det är det absolut vanligaste för pc-användare. Vst är filter och effekter, medan virtuella musikinstrument kallas vsti.