För cirka två veckor sedan meddelade Google att företaget slår samman användaravtalen på företagets olika tjänster till ett enda avtal. Det betyder att totalt cirka 70 användaravtal ersätts med ett enda avtal.
Många har kritiserat Googles tilltag då det nya användaravtalet anger att Google samlar in en hel del information från sina användare. Information som senare kan användas för att visa annonser som är anpassade för varje enskild användare baserat på deras intressen och surfvanor.
Microsoft har nu tagit tillfället i akt för att skapa publicitet kring IE9. I en rad annonser förra veckan förklarade Microsoft att företaget inte gör som Google, användare av IE9 och Bing kan enligt företaget skydda sin integritet bättre.
IE9 har enligt Microsoft en funktion som låter användaren förhindra webbplatser från att utföra så kallad spårning. Spårning är en teknik som gör det möjligt för exempelvis annonsföretag att följa vilka webbplatser en besökare surfar på och sedan visa annonser som anpassas efter surfvanorna.
Enligt mätföretaget Net Applications tappade samtliga versioner av Microsofts IE totalt 7,4 procentenheter under förra året, ett fall på 12,5 procent för helåret. Under samma period ökade Chrome med 8,8 procentenheter, något som representerade en ökning med 85 procent för helåret.
IDG News