Du behöver ingen stor och dyr kamera för att ta bättre bilder. Din mobils inbyggda kamera är fullt kapabel att ta fina bilder, i princip hur gammal den än är. Äldre telefoners kameror hade fler begränsningar och fungerar inte i lika många situationer, men titta på de bästa bilderna tagna med telefoner som Iphone 5 och Samsung Galaxy S4 – nog håller de än idag?

Den bästa kameran är den du alltid har i fickan, brukar det heta. Med allt mer avancerade kameror och mjukvara är dagens mobiltelefoner kapabla att ta bilder som kan gå i tryck (och gör det också. Modetidningar som Vogue använder ibland mobilbilder). Du har därför alla möjligheter att bli en bättre fotograf utan att köpa några nya dyra prylar. Häng med så går vi igenom tipsen som ger dig bättre bilder.

Man fotar från toppen av ett berg
Foto: Pavel DanilyukDen här mannen har använt benen.

Rör på dig

Det första du kan göra för att ta bättre bilder är att ändra perspektiv. Testa att placera kameran högre eller lägre. Om du till exempel ska fota barn är det ofta bra att sitta på golvet så du hamnar i ögonhöjd med dem – annars får du lätt ett trist fågelperspektiv. I allmänhet är det bra att hålla dig på samma höjd som det du ska fotografera och inte vinkla kameran uppåt eller nedåt (men naturligtvis kan du göra undantag när det passar).

Bra bilder ser bra ut innan du tar fram kameran

Bara för att något är intressant eller minnesvärt betyder det inte att det kommer att se bra ut på ett foto. Många är vi som kommit hem efter en semester med kameran full av bilder där de flesta bilder visar sig vara rätt undermåliga. Dåligt ljus, ogenomtänkt komposition, stelt poserande personer, konstlade leenden.

Börja titta mer. Försök se vad som faktiskt är framför dig, inte vad det representerar. Du kan hitta bra bilder i vilka miljöer som helst, bara du letar, men på samma sätt kan du hitta dåliga bilder oavsett hur speciell en situation är. Det fantastiska med mobilkameran är att du alltid har den på dig. Risken att missa en magisk solnedgång eller ett barn som plaskar glatt i en vattenpöl är mycket mindre än med stora, otympliga kameror du måste planera att ha med dig.

Prova olika brännvidd

På samma sätt som betraktningsvinkeln är även bildvinkeln viktig, det vill säga hur stor del av synfältet bilden visar. Det här styrs av objektivets brännvidd – ju längre brännvidd desto mer inzoomad är bilden. De flesta mobiler har en standardkamera med en brännvidd som motsvarar vad som brukar kallas vidvinkel, runt 25 millimeter brännvidd på det gamla småbildsformatet (35-millimetersfilm). Många har även en ultravidvinkelkamera som motsvarar någonstans kring 10-15 millimeter.

Lyxigare modeller (ofta sådana som har tillnamnet ”Pro”) brukar även ha en telekamera. Där varierar brännvidden mer. En del har motsvarande bara 50–60 millimeter, vilket normalt egentligen kallas normalobjektiv och inte tele. Andra har längre objektiv och ett fåtal tillverkare har börjat använda periskopobjektiv, som är placerade längs med chassit och samlar ljuset via en spegel som är vinklad 45 grader mot infallsvinkeln.

Olika brännvidder och därmed bildvinklar ger olika känsla i bilderna. Det handlar inte bara om att få motivet, till exempel en person du tar ett porträtt av, att fylla bilden. Testa till exempel att ta ett porträtt av en person med de olika kamerorna i din mobil, och flytta dig närmre eller längre ifrån så att personen tar upp lika stor del av bilden. Resultaten blir helt annorlunda mellan ultravidvinkel (förvrängt perspektiv, massor av detaljer i bakgrunden) och tele (naturligt perspektiv, färre detaljer i bakgrunden). Vad som är rätt i en viss situation är inte självklart, så var inte rädd för att prova dig fram.

Komposition

Hur du placerar huvudmotivet i bilden och hur de olika delarna av bilden är placerade i förhållande till varandra kallas komposition och är något även andra bildkonstnärer jobbar mycket med. Det finns hundratals böcker på ämnet och du kan lära dig minst lika mycket av att studera måleri och teckning som fotografi.

Tredjedelsregeln
Foto: Rizknas

Ett typiskt tips för nybörjare du kanske har hört är ”tredjedelsregeln”, enligt vilken du placerar huvudmotivet i bilden i någon av skärpunkterna som bildas om du placerar två vertikala och två horisontella linjer över bilder så att den delas in i nio lika stora delar. Det är enkelt att förstå sig på och något du definitivt för testa, men vi rekommenderar inte att du begränsar dig så mycket – det blir inte automatiskt en bättre bild av att göra så.

Det finns många andra kompositionsguider eller system du kan utgå från, som kan ge dig friare tyglar och samtidigt lära dig mer om vad som faktiskt gör en bild intressant. Vanliga exempel är gyllene snittet/spiralen, ledande linjer, symmetri och rotrektanglar (till exempel pappersstorlekarna A1, A2, A3 och så vidare).

Linjer och symmetri
Foto: Samarth Singhai

Led betraktaren med linjer

Ledande linjer handlar om att använda linjer (och kurvor) för att dra betraktarens uppmärksamhet i en rörelse genom bilden. Väl använda kurvor gör att vi leds rätt i bilden och inte irrar runt med blicken. Dåligt använda kurvor kan istället leda blicken ut ur bilden, som om fotografen inte ville att vi skulle fortsätta titta på den.

Men även andra typer av linjer kan vara effektiva hjälpmedel. Parallella linjer, vertikala och horisontella linjer, diagonala linjer, sammanstrålande linjer – och samma sak med krökta linjer. En ringlande älv och en väg som följer samma krökta bana, exempelvis. Symmetri och upprepande mönster är andra saker att leta efter.

Tomrum
Foto: Wouter de Jong

Tomrum – negativa ytor

Om ditt motiv inte står ut alls mot bakgrunden känns bilden plottrig. Det finns så klart undantag – bilder med så många detaljer och lager att betraktaren kan fastna i timmar – men de är oftast extremt noggrant genomförda med mycket planering. I fångade vardagsscener är det ofta bättre att fokusera på ett huvudmotiv och låta ögonen vila med en stillsammare bakgrund. Proportionerna på motivet och tomrummen i bilden kan ju helt olika känslor hos betraktaren.

Utnyttja styrkorna – hdr och ai-hjälp

Du kanske inte kan ta bilder med äkta kort skärpedjup eller extremt högupplösta bilder, men vad mobilkamerorna idag är riktigt bra på är att utnyttja kraftfulla processorer och maskininlärning för att få ut mer av den information sensorn fångar. De flesta moderna mobiler har smarta hdr-lägen som ger högre dynamiskt omfång utan att det ser konstigt ut (till exempel synliga anletsdrag i ett porträtt taget med kraftigt bakljud). Många har ett nattläge som tar närmast magiskt bra och skarpa bilder i rejält mörka miljöer (bilder som du behöver rejält hög iso och ljusstarka objektiv för att klara att fånga med systemkamera). Utnyttja dessa och testa gränserna.

Håll still

Om du inte är utomhus med starkt dagsljus är det troligt att du kommer få bättre resultat om du ser till att telefonen är så stilla som möjligt. Att hålla upp den på rak arm ger enormt dåligt stöd och hur starkt du än är kommer handen röra sig. Det enklaste du kan göra är att hålla telefonen med båda händerna och vila armbågarna mot kroppen. Har du ett bord, en hylla, en trädgren eller något annat fast i närheten kan du vila telefonen mot det så tar du bort en hel del av rörelserna. Det fungerar lite som ett enbent kamerastativ.

Stativ
Foto: Anete Lusina

Nästa steg är att skaffa ett stativ. Det finns i princip hur många som helst att välja mellan i alla tänkbara format, från enkla ministativ som håller telefonen i en viss vinkel på en plan yta till flexibla stativ som även kan fästas runt trädgrenar och liknande.

Använder du ett stativ som står fritt bör du även aktivera självutlösare med fördröjning så att ditt tryck på slutarknappen inte får kameran att skaka så att bilden blir suddig. Det här är särskilt viktigt när slutartiden varken är väldigt kort eller väldigt lång. De flesta mobilkameraappar har självutlösare med två sekunders fördröjning, vilket passar perfekt för detta.

Spelar du in video gäller det här tipset oavsett hur bra ljuset är – om du inte följer ”Dogma”-reglerna eller gör en ”upphittad film”-skräckis.

Bildserier

Försöker du fånga ett magiskt ögonblick är det en god idé att ta många bilder i tät följd och sedan välja ut den bästa. De flesta mobilkameraappar kan göra det genom att helt enkelt hålla slutarknappen intryckt medan den tar bild efter bild. I vissa appar behöver du aktivera funktionen först, till exempel i Samsungs inbyggda app. Testa dig fram eller kolla upp din telefonmodell.

Fotar du ofta på det här sättet kan vi verkligen rekommendera att du lägger lite tid på att gå igenom bilderna och raderar alla utom den eller de du verkligen vill behålla, så att ditt bildbibliotek inte svämmar över av nästan men inte riktigt identiska bilder.

Redigera
Foto: Anders LundbergOriginalbilden, för dåligt exponerad och hunden ser felvänd ut.

Redigera

Var inte rädd för att fixa och förbättra bilderna du redan är hyfsat nöjd med. Om mobilens inbyggda fotoapp(ar) inte räcker så långt kan du skaffa en tredjepartsapp, till exempel Lightroom eller Photodirector. Men både Google Foto och Apples Bilder-app är idag riktigt kapabla med alla grundläggande exponeringsinställningar, filter och annat så du kan komma långt med dem.

Titta igenom och testa alla olika inställningar för att bekanta dig med dem. Det är lätt att hitta till exempel en effekt du gillar och alltid använda den, men då riskerar du att gå miste om ändringar som passar ännu bättre på vissa bilder. Ändringar är oftast ickedestruktiva och du kan alltid återgå till originalet.

Redigera
Foto: Anders Beskuren och med förbättrad exponering.

Beskär

Ett specialfall av redigering som ofta kan förvandla en halvdan bild till något mycket roligare är beskärning. Beroende på hur högupplösta bilden din mobil sparar finns olika mycket utrymme för beskärning, så det gäller att testa sig fram. Du har betydligt friare tyglar med bilder tagna med 108 megapixel, som huvudkameran har på en del Android-telefoner, än med Iphones 12 megapixel (48 på Iphone 14 Pro).

Genomtänkt träning

Att bli bättre på något kräver övning, men det hjälper inte mycket att bara ge sig ut och försöka ta bättre bilder på måfå. Att ta kurser eller gå en utbildning är ett sätt att lära sig nya färdigheter, men det kanske inget du har lust, tid eller pengar till. Men du kan nå långt med ett liknande metodiskt tillvägagångssätt.

Träning
Foto: Matheus Bertelli

Börja med att studera dina foton och försök komma fram till vad du skulle vilja bli bättre på: Är det komposition, val av motiv, tekniskt genomförande, efterbehandling eller något annat? Leta sedan efter guider (skrivna eller till exempel på Youtube) för just det området, och börja öva på det som guiderna föreslår.

Säg att du till exempel vill ta roligare och mer intressanta gruppfoton. Du hittar en guide som talar om tredimensionella bilder där alla i gruppen inte stå uppställda i en tät klunga utan utspridda både i sidled och djupled. Öva med familjen eller vänner – ja alla som är villiga – och testa vad de menar. Hjälp personerna att placera ut sig i rummet på olika sätt och fota. Gå hem och studera resultaten i lugn och ro – vad funkade, vad blev knasigt? Upprepa med dina nya insikter.

Extralins
Foto: Matheus Bertelli

Tillbehör du kan ha nytta av

Även om du normalt kanske inte springer runt med några kameratillbehör, och det förtar en del av mobilkamerans största förtjänst – att du alltid har den på dig – finns det en del praktiska tillbehör om du vill ta fotandet till nästa nivå utan att behöva skaffa någon annan kamera.

  • Stativ är det första och mest användbara. Även ett litet enkelt stativ kan hjälpa dig ta skarpa bilder när det inte funkar handhållet. 
  • Hållare för filter och extralinser, till exempel polarisationsfilter och makrolins.
  • Powerbank – fotografering tär på batteriet.
  • Externt ljus för bättre porträtt. Något så enkelt som en ringlampa kan ge ett behagligt ljus på ett porträtt och får ansiktet att stå ut mot bakgrunden mer än mobilens inbyggda blixt någonsin klarar.

Obs texten innehåller annonslänkar! Dessa produkter är inte testade men har ett bra omdöme och pris.