Mätföretaget Statcounter basunerade i går ut att Google Chrome för första gången nu har fler användare än Microsofts Internet Explorer (IE). Det finns dock anledning att ta uppgifterna med en nypa salt. Det här är anledningen:

De flesta mätföretag använder sig vitt skilda metoder för att mäta andelar hos webbläsare och operativsystem. Det är därför inte alltid så lätt att veta vem som har rätt då uppgifterna inte sällan skiljer sig kraftigt.

Mätföretaget Net Applications uppgifter skiljer sig exempelvis kraftigt från Statcounters. Statcounter uppger att Chrome hade marknadsandel på 32,76 procent under första veckan i maj och IE hamnade strax under med 31,94 procent.

Enligt Net Applications hade Internet Explorer under samma period en andel på 54,01 procent medan Chrome stod för 18,85 procent.

Hur kan dessa mätningar vara så olika? Svaret ligger i hur mätningarna har utförts.

Unika besök gentemot sidvisningar

Båda företagen mäter uppgifter från olika nätverk som de tar del av. Net Applications använder sig av ett nätverk som består av 40 000 webbplatser medan Statcounter använder ett nätverk som består av tre miljoner webbplatser.

Net Applications mäter endast unika besök. Det betyder att om du besöker en webbplats två gånger kommer det endast att räknas som ett besök. Statcounter mäter istället sidvisningar. Det betyder att besöker du en viss sida fler gånger kommer du att räknas för varje besök du gör.

Båda metoderna har för- och nackdelar. Net Applications hävdar att metoden att räkna unika besökare är bättre då det är svårare att fejka informationen. Statcounter hävdar att det inte går att mäta statistik på ett tillfredsställande sätt genom att endast räkna unika besök.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning