Google har utfärdat en stark varning till Androidutvecklare att de måste följa de etiska riktlinjerna som gäller i utvecklaravtalet för Google Play. Företaget har även uppdaterat utvecklaravtalet och bannlyser personifiering, spam och vilseledande reklam i de appar som utvecklas för Googles app-butik.

Appar som använder personuppgifter utan tillstånd kommer inte längre att tillåtas på Google Play. Även appar som är starkt påminner om andra appar vad gäller namn och form kommer inte att tillåtas.

– Appar eller annonser får inte imitera funktioner eller varningar som påminner de som kommer från operativsystemet eller andra program, uppger Google i meddelandet till utvecklare.

Det betyder att även annonser som visas i många gratisprogram måste följa de nya riktlinjerna. Utvecklarna måste därför koordinera tillsammans med annonsföretagen att annonserna inte bryter mot utvecklaravtalet.

Google meddelade tidigare i år att företaget använder ett speciellt program med namnet Bouncer som analyserar alla appar som laddas upp till Google Play. Bouncer gör det svårare att ladda upp skadliga appar eller trojaner.

Trots Googles åtgärder släppte säkerhetsföretaget Trend Micro nyligen en rapport som hävdar att antalet skadliga appar ökade med 317 procent under årets andra kvartal.

IDG News