Konsumentverket:
”Adsense har oskäliga villkor”

Google Adsense-villkoren är med allra största sannolikhet oskäliga enligt svensk lag, enligt Marek Andersson, jurist på Konsumentverket. Orsaken är att Google ger sig själv mycket stora rättigheter samtidigt som motparten i princip inte har några rättigheter alls och inte heller har någon chans att omförhandla villkoren. Men det här är inte till någon större glädje för den Adsense-användare som känner sig illa behandlad.
– Problemet är att det inte spelar någon roll vad svensk lag säger. Sådana här villkor som i våra ögon är oskäliga kan vara skäliga någonstans på en viss plats, och företag kan shoppa efter de lagar som bäst passar det de vill göra, säger Marek Andersson.

Den som vill skulle ändå kunna prova att ta sitt fall till en svensk domstol, men Marek Anderson tror att fallet förmodligen skulle hänvisas till USA. Och även om det finns en chans att vinna även utanför Sverige så är risken för enorma rättegångskostnader
vid en förlust något som avskräcker de flesta från att försöka, tror han. Det finns inte heller någon hjälp att hämta från Konsumentverket.
– Eftersom du försöker tjäna pengar genom att ha annonser på din webbsida så blir du ju faktiskt en form av näringsidkare, och då kan vi inte angripa det.

Finns det något annat att göra än att gå till domstol?
– Det bästa rådet är att vara preventiv. Om du har valet mellan två olika annonsnätverk och det finns en massa inlägg på nätet som säger att det ena blåser dig så är det ju klart att du ska överväga att välja det andra.

Marek Andersson poängterar även hur viktigt det är att läsa igenom villkoren noga.
– På 1980-talet och tidigare var ett ingående av ett avtal en stor grej, men i dag ingås det så många avtal så folk läser dem inte ens. Och sedan tycker de inte att det är schyst och rätt när det kommer en kalldusch. Så läs avtalen, för guds skull.

Förstår du att de som fått sina konton avstängda på grund av ”ogiltig aktivitet” känner sig lurade?
– Ja, absolut. De har ju blivit av med sina konton och sina pengar, och de har i ­princip bjudit annonsörerna på gratis reklam. Det värsta är att de inte har möjlighet att få en förklaring till vad som orsakat det eller hur det har upptäckts, säger Marek Andersson.