I april meddelade Facebook att företaget planerade att köpa bildtjänsten Instagram för en miljard dollar. Affären genomfördes i oktober och slutpriset för kalaset blev 715 miljoner dollar.

Många har emellertid ställt sig frågande vad skälet till uppköpet egentligen är. I onsdags gav Facebook ytterligare en inblick i sina framtida planer.

Enligt Reuters planerar Facebook att kombinera användarnas information från de båda tjänsterna. Informationen ska sedan användas för att ”bättre förstå användarna och hur tjänsterna används”.

Båda tjänsterna kommer dock att fungera individuellt precis som tidigare, endast informationen från användarna kommer att kombineras. Det ger Facebook möjligheten att skapa bättre profiler av användarna, information som kan användas för att generera riktade annonser.

Google genomförde en liknande sammanslagning av sina tjänster i januari då företaget meddelade att man kommer att kombinera användarnas information från tjänster som Googles söktjänst, Gmail och Google+.

Facebook uppger även till Reuters att företaget överväger att skrota användarnas möjlighet att rösta på de förslag som görs angående ändringar i användaravtalet. Hittills har Facebook låtit användarna välja mellan olika versioner av tjänstens användaravtal innan de ändras.