Trots genombrottet för appar och molntjänster finns det tillfällen när traditionella datorprogram är ett bättre alternativ. Många föredrar exempelvis att köra ett riktigt kontorspaket på sin dator.
Microsoft Office är det mest kända alternativet, och det handlar alltså om ett programpaket som innehåller en ordbehandlare (Word), ett kalkylprogram (Excel) och ett presentationsverktyg (Powerpoint).
Problemet med Microsoft Office är priset: Det kostar 1 400 kronor att köpa eller 650 kronor per år om du vill abonnera. Känns det dyrt kan du välja gratisalternativet Libreoffice.
Fritt för alla
Libreoffice är gjort i öppen källkod (open source). Det betyder att sprids fritt och att människor i hela världen tillsammans arbetar för att förbättra det.
Rent ideologiskt är det med andra ord en stor skillnad jämfört med kommersiella Microsoft Office, men i praktiken är skillnaderna mindre. Båda innehåller samma funktioner och de är svenskspråkiga med svensk rättstavning. Ja, eftersom Libreoffice är filkompatibelt med Microsoft Office är det inga problem jobba tillsammans med användare som kör Word, Excel eller Powerpoint.
Utseendemässigt har Libreoffice däremot samma sorts rullgardinsmenyer som Microsoft slutade med för flera år sedan. Om den här skillnaden är en fördel eller en nackdel är förstås en smaksak.
Ny version
Nyligen lanserades programmet i en ny version som heter Libreoffice 6. Den har fått en rejäl ansiktslyftning samtidigt som förändringar under ytan har gjort programmet snabbare och mer stabilt.
Observera att den första versionen, som hette 6.0, hade vissa säkerhetsproblem. Se därför till att köra version 6.0.1 eller senare.
Så funkar Libreoffice 6

1. Alla funktioner
Du hittar alla funktioner i rullgardinsmenyn. (Vi visar ordbehandlingsdelen Writer.)
2. Viktiga verktyg
De viktigaste funktionerna når du via snabbknappar.
3. Format
Fetstil, teckenstorlek, färger och liknande saker samlas i den här verktygsraden.
4. Sidopanel
I sidopanelen kan du exempelvis visa formatmallar, sidinställningar eller smileys.
5. Dokumentet
Ett dokument kan innehålla text, bilder, länkar, tabeller och mycket mer.
6. Högerklick
Ett klick med höger musknapp tar fram de viktigaste verktygen.
7. Navigera
Bläddra och navigera i stora dokument härifrån.
8. Dokument
Visa hur många tecken dokumentet innehåller.
9. Formatmall
Skapa formatmallar för exempelvis rubrik och mellanrubrik.
10. Stavning
Välj språk och styr stavningskontrollen.
11. Zooma
Välj hur dokumentet ska visas på skärmen.
Innehållsförteckning
