Ben Thompson var tidigare chef för Microsoft innan han lämnade företaget tidigare denna månad. Han driver numera en blogg där han skriver om hur teknikbranschen fungerar från insidan.

I ett blogginlägg nyligen förklarar han Googles strategi kring webbläsaren Chrome. Enligt honom har Google satsat stora resurser på att få ut Chrome bland användarna så att företaget bättre kan samla in användarnas surfvanor.

– Chrome är Googles stora fokus, Android är endast en eftertanke. Chrome bör inte ses som en webbläsare, utan snarare ett optimerat dubbelriktat leveransfordon, skriver Ben Thompson.

Enligt honom har Google plöjt ned miljoner dollar i att skapa ett varumärke kring Chrome. Förhoppningen är så många användare som möjligt på så många plattformar som möjligt.

– Som ett horisontellt företag vill Google finnas på alla bildskärmar, både som ett varumärke och som en teknisk lösning, skriver Ben Thompson vidare.

Han hävdar att Googles mål med Chrome är kontroll över alla typer av enheter så att företaget kan samla in information om användarna. Information som sedan används för att optimera annonsvisningar.

– Google är ett företag som driva med annonser. Alla satsningar, inklusive Chromecast, handlar inte bara om att sälja fler annonser. Det handlar om att lära känna användarna bättre så att företagets annonsering blir mer värdefull, skriver Ben Thompson.

IDG News