Många beslut du fattar i dag föregås av en koll på webben. Är ett företag bra att ha att göra med? Är restaurangen du ska besöka verkligen värd ett besök? Är det ett bra hotell du ämnar övernatta på? Allt det här är frågor du kan få besvarade på nätet och en viktig informationskälla är recensionssajterna. Skälet till det är enkelt – på recensionssajterna får du omdömen från riktiga människor. Du slipper reklamsnacket och budskap konstruerade av leverantörerna i syfte att få dig att köpa utan att tänka för mycket.

Men kan du verkligen vara säker på att omdömet är äkta? Det är lätt att falla för frestelsen att skriva positiva recensioner om egna varor och tjänster. Det finns gott om exempel på hur det kan drabba dig som konsument.

Den välbesökta amerikanska recensionssajten Tripadvisor fick byxorna rejält neddragna nyligen. På sajten frodades i ett par månader hyllningar till restaurangen Oscar´s i brittiska Brixham. Krogen kallades bland annat ”gudomlig”, ”häpnadsväckande” och ”perfekt”. Någon ansåg att stället förtjänade en Michelin-stjärna.
Det låter verkligen som en restaurang väl värd ett besök. Men det finns ett problem.

Om du åker till Brixham finns restaurangen över huvud taget inte, vilket visar på svårigheten för recensionssajterna att veta vad som är äkta omdömen och rent hitte-på. Chris Emmins på Kwikchex som bland annat jobbar med att analysera recensionssajter, sade det bäst i tidningen Telegraph:
– Det är svårt att se hur Tripadvisors system ska kunna hitta verkligt fusk om det inte ens kan hitta det här.

Det visade sig också att en chef för den franska hotellkedjan Accor har skrivit ett stort antal positiva omdömen om de egna faciliteterna på Tripadvisor. Samt, förstås, negativa omdömen om konkurrenternas hotell. Det här är mest bekymmersamt för Accor men förstör naturligtvis även förtroendet för Tripadvisor – och tilltron till ­recensionssajter i stort.

Fusket bara växer

Problemet är inte isolerat till sajter kring resor. Fusket har fått nästan industriella proportioner. Tidningen The Guardian har grävt fram en story som visar att mängder av företag anlitar billig arbetskraft i länder som Bangladesh, Indien och Indonesien för att skriva och publicera falska omdömen på recensionssajter som Trustpilot och Review Centre.

Skribenterna erbjuder sina tjänster till ”relativt låga kostnader” via sajter som Freelancer.com där företagen anlitar dem för att skriva de positiva omdömena. The Guardian fick tag på en av skribenterna som bland annat hyllat det i övrigt uteslutande avskydda pryl-­företaget WAE+.

Skribenten medgav att han för närvarande har elva recensionsjobb som tillsammans ger honom en inkomst på cirka 12 500 kronor per månad. Han har till och med så mycket att göra att han i sin tur kontrakterar andra för att skriva omdömen åt honom.

Sedan finns förstås problem även med autentiska omdömen. Vi är alla olika och tycker olika. Låt oss säga att du ska bege dig till New York några dagar. Enbart flyg-­biljetterna anstränger din resbudget hårt så du letar efter ett billigt boende i staden.

Du googlar och du använder sajter för hotellbokningar. Du hittar det perfekta stället, ett hotell för bara 10 dollar per natt. Rummen är små, men du ska ju ändå bara sova där. Det ligger i Chinatown på Manhattan, hur centralt som helst. Är det här för bra för att vara sant?

Ruttet – trots äkta omdöme

Det är nu du kollar recensionssajterna. Och här blir subjektiviteten hos recensenterna ett problem. Låt oss återvända till Tripadvisor för ett ögonblick.

Här kan du hitta bland annat följande citat om det superbilliga hotellet (den knepiga svenskan beror på den automatiska språköversättningen som görs på sajten): ”För vad du betalar för din vistelse, det är trevligt. Badrummen är hälsosamt och rummen städas efter din vistelse (inte under). Personalen är vänlig och hjälpsam och strävar efter att behålla sina affärer lämpligt för vad det är värt”.

Nå, det där blir man kanske inte helt övertygad av. Men recensentens sammanlagda betyg för hotellet blir fyra stjärnor av fem. Saken borde vara klar, eller hur? Det bör sägas att det finns många betyg på det här hotellet som, milt sagt, är mindre positiva. Men om det här är recensionen du råkar läsa står du nu i begrepp att utsätta dig för en potentiell mardröm.

Bara gammal god journalistik kan rädda dig nu, förutsatt att du läst den artikel från den brittiska tidningen Daily Mail som vevats i sociala medier på sistone. I ett reportage berättar tidningen sanningen om det här hotellet och av allt att döma är det är ett vidrigt ställe, helt ovärdigt människor.

Texten berättar, bland mycket annat, om skadedjur och kackerlackor, avdelningar där människor bor åtskilda av hönsnät.
Som om det inte är nog citerar artikeln en boende som berättar hur en människa dog i sitt rum. Liket fick ligga kvar och ruttna i 15 dagar innan det forslades bort. Rummet ­städades inte ens efter händelsen.

Slutsatsen måste bli att det är lätt för recensionssajterna att förlora besökarnas förtroende. Och att vi som konsumenter måste läsa omdömen med omsorg, såvida vi inte vill bege oss till restauranger som inte finns – eller bo på hotell vars ägares människo­syn får oss att må illa. Läs artikeln om det hemska hotellet här: korta.nu/koumv

Livsviktigt få bort fuskarna

Förtroendet för recensionssajterna står och faller med deras förmåga att hitta och ta bort falska recensioner. Det gäller alla aktörer, oavsett om det är Yelp, Reco eller Rejta. Yelp berättar i en kommentar till en studie gjord av Harvard Business School att 25 procent av deras omdömen har filtrerats bort som falska. Även prisjämförelsesajter påverkas, exempelvis Prisjakt där besökare ger omdömen om produkter och nätbutiker. Hyllas en dålig produkt skadas förtroendet för sajten ofelbart. Ibland är det här enkelt. Om 99 recensioner av 100 vittnar om ett riktigt skitföretag och en recension är en hyllningssång finns stor anledning att misstro den där hyllningssången. Det här jobbar recensionssajterna mycket med att bekämpa med hjälp av både datorer och människor.
– Vi har två personer som enbart jobbar med review management, det vill säga att de tittar på rekommendationer som kommer in, säger Tobias Basilius, grundare av den svenska recensionssajten Reco.se.

Hos konkurrenten Rejta.se är tongångarna liknande.
– Alla omdömen som läggs upp hos oss granskas av en fysisk person, säger Eva ­Ernfors, pressansvarig på Eniro som äger Rejta.se.