I en inlaga till amerikanska tillsynsmyndigheter som lämnades in i går framgår det att Microsoft förlorade 39 miljoner dollar på Surface under förra årets fjärde kvartal, motsvarande 250 miljoner kronor.

När Microsoft i går publicerade sin kvartalsrapport för det fjärde kvartalet meddelade företaget att försäljningen av Surface mer än fördubblats jämfört med kvartalet innan. Under förra årets sista kvartal omsatte Surface 893 miljoner dollar, motsvarande drygt 5,7 miljarder kronor. Kostnaden för den omsättningen var emellertid 932 miljoner dollar, 39 miljoner mer än intäkterna.

Microsoft har inte angett exakt vilka kostnaderna är för Surface, men enligt en tidigare inlaga som lämnade in i oktober till den amerikanska tillsynsmyndigheten, SEC, framgår det att surfplattan även då kostade mer att sälja än den drog in.

Enligt analytiker kommer Microsofts vinstmarginaler att minska i takt med att företaget satsar mer på att bygga sin egen hårdvara, likt Surface.

– Ju mer du satsar på hårdvara, desto mindre kommer vinstmarginalerna att bli. I slutändan kommer Microsofts marginaler överlag att minska på grund av företagets nya strategi, säger Rajani Singh på analysföretaget IDC.

Den mest troliga anledningen till att Surface kostar mer än den drar in är låga marginaler i kombination med en stor marknadsföringsbudget under förra året.

IDG News