Nyligen fick vi nya tvättmaskiner i mitt hus. De gamla maskinerna, med tydliga fysiska rattar, byttes ut mot digitala varianter. För att köra en kulörtvätt måste jag nu numera slå på maskinen, trycka på funktionsknapp 1 och vrida ratten ett varv medurs. Sedan trycker jag på ratten, vrider den fyra varv moturs och trycker en gång till. Därefter väljer jag Start.

Facket för mjukmedel är så smalt och illa placerat att mjukmedlet rinner över i tvättmedelsfacket, och om jag ska använda torktumlaren måste jag välja menyspråk. Varje gång!

Tillverkaren Miele skryter med sin tyska ingenjörskonst och att maskinerna ska hålla i minst 20 år. Gott så! Men precis som så många andra teknikföretag har de ha missat något centralt: Användarvänligheten.

Jag vet inte hur många gånger jag har svurit över svåranvända och felkonstruerade teknikprodukter. Det första jag gör på morgonen är att desperat försöka få kontroll över min Philips-klockradio. Knapparna är så små och illa placerade att det till och med är krångligt att reglera radions volym.

På samma sätt är min Sony-tv så svårhanterlig att vänner klagar på att de inte får igång den på egen hand. Plastlocket till min Whirlpool-mikro smälte när en kompis råkade slå igång varmluftsfunktionen, och när jag ska ställa om timern till min golvvärme måste jag ta fram instruktionsboken.

Jag brukar sällan anklagas för att vara oteknisk, och jag vet att jag inte är ensam om problemen. Mejl från konsumenter runt om i landet säger precis samma sak: De apparater vi har omkring oss är alldeles för svåra att använda, och handböckerna är som regel obegripliga.

Jag tror problemet ligger i att tillverkarna är alltför ingenjörsstyrda. Man hittar lösningar som passar teknikerna. Inte användarna.

Dator- och mobilvärlden brottades länge med samma problem, ända till Apple kom in på marknaden. Apples stora styrka var redan från starten att prioritera användarnas behov före teknikernas önskemål.

I Walter Isaacsons Steve Jobs-biografi finns åtskilliga berättelser om kriget mellan teknik och användarvänlighet – och hur användarvänligheten har vunnit.
Boken berättar exempelvis om hur en 6-årig colombiansk bondpojke för första gången får använda en Ipad. Trots att pojken aldrig sett en dator och inte kan läsa förstår han intuitivt hur han ska använda plattan. Han drar fingret över skärmen och startar ett flipperspel.

Jag tror inte att han skulle ha haft lika lätt att få igång min tvättmaskin ...

Apples fokus på användarna har inte bara påverkat deras egna produkter utan även konkurrenternas. När Macen kom blev alla datorer mer användarvänliga och Ipod förändrade mp3-spelarna i grunden. På samma sätt skakade Iphone om hela mobilbranschen.

Naturligtvis kan jag ha synpunkter på detaljer i min Android-telefon och i min Windows-dator. Men de känns ändå som pedagogiska underverk, i synnerhet om man tänker på hur komplexa de är jämfört med en tvättmaskin.

Nu drömmer jag att Apple ska ge sig in i vitvarubranschen. Om det kom en Iwash tror jag att till och med Miele skulle fatta att det inte är rimligt med tio kommandon för att starta en kulörtvätt.

Martin Appel

Fakta

Martin Appel är konsumentredaktör på PC för Alla och en av dem som skriver på pcforalla.se/debatt