När du nu har installerat och kommit igång med din Wordpress-blogg (se Blogg­skolan del 1) är det dags att fylla den med bra innehåll. Det allra viktigaste i en blogg är så klart innehållet, även om presentationen också spelar stor roll. Vad du ska fylla din blogg med är helt upp till dig. Det finns inga regler.

De flesta bloggar är ett slags dagböcker, som man ibland skulle kunna jämföra med dokusåpor. Läsarna följer bloggen eftersom den vidrör känslor – antingen tycker de om personen, eller så kan de inte låta bli att läsa för att de retar sig på bloggaren (eller rättare sagt, det alter ego som denne ofta skapat). Principen är densamma som varför man tittar på dokusåpor.

Den andra stora delen bloggar är nischade mot specifika ämnen. Det kan vara politik, datorer och teknik, bilar och motorer, eller så smala saker som en speciell tv-serie. Huvudsaken är att du har ett brinnande intresse för ämnet du ska skriva om – oavsett om det är dig själv eller epa-traktorer. Inom den här gruppen finns det också företagsbloggar som skriver om de produkter och tjänster de arbetar med. En blogg är en utmärkt marknadsföringskanal för framför allt mindre företag.

Var uthållig

Visst finns det enstaka exempel på bloggar som blivit stora över en natt, men som med allt annat ligger det hårt arbete och tålamod bakom framgångsrika bloggar. Även om du skulle publicera ett inlägg som plötsligt ger dig tiotusentals besökare, behöver du fortsätta jobba hårt för att få dem att återkomma.Det största skälet till varför bloggar tynar bort är bristen på tålamod. Så hur gör du då för att behålla intresset, även när det inte verkar vara någon som läser? Som vi redan berättat är det viktigt att skriva om något du verkligen gillar. Det gör allting mycket enklare.

Något som också är bra att ha i åtanke, är att allt du publicerar alltid finns kvar. Det gör att ingenting är skrivet i onödan. För rätt som det är blir ämnet du skrivit om aktuellt, och när nyfikna internetanvändare googlar efter information kan din gamla bloggpost dyka upp. På det här sättet är bloggen
inte alls likadan som till exempel en morgontidning där gårdagens tryckta utgåva ligger i pappers­återvinningen.

Personlighet är a och o

En annan väsentlig skillnad mellan artiklar i en tidning och blogginlägg, är att bloggen är betydligt mer personlig. Du har en tydlig avsändare – det vill säga dig själv. Dina läsare kommer till dig för att de vill veta vad just du har att säga om ämnet du skriver om.

Gör det till en vana att få en personlig vinkling på dina bloggposter genom att ha ­åsikter. Det behöver inte betyda att du ska gå lös med ett verbalt järnrör i var och varannan text, men om du vidrör läsarens känslor får du bäst respons. Då skriver läsare kommentarer, delar din artikel på sociala nätverk och länkar till den från sina egna bloggar.

Förutom bristen på tålamod är avsaknaden av uppslag ett vanligt hot mot en blogg. Men det finns alltid saker att skriva om. Det finns författare som skriver hela böcker, som är både spännande och intressanta, om ämnen som till synes är så smala att de borde rymmas på en papperslapp.

Med det sagt sitter även de mest professionella bloggare ibland och stirrar på en blank skärm. Men det finns gott om tips för att minska risken att det händer.

Så slipper du skrivkramp

Personligen går jag sällan någonstans utan en anteckningsbok i fickan. Idéer kan komma när som helst. Men det går inte att förlita sig på plötsliga infall. Jan Guillou sa en gång att ”inspiration är till för amatörer”, och även om Guillou knappast är känd för sin finkänslighet ligger det något i det.

För att hitta nya saker att skriva om behöver du samla på dig många källor inom ditt område. Nyhetssajter, bloggar, Facebook- och Twitter-flöden, och alla andra webbsidor som helt eller delvis skriver om ditt intresse. En bra start är att besöka liknande bloggar och se vilka sajter de länkar till.

Det är också bra att hålla koll på traditionella media, som Aftonbladet, Svenska Dag­bladet, SVT och PC för Alla, utifall att de publicerar något relevant. Bloggar du till exempel om Android, och Aftonbladet skriver om en ny Android-mobil, är det värt att haka på eftersom Aftonbladets läsare kommer att söka efter mer information.

blogg wordpress
Källor. På Bloggportalen hittar du andra bloggar att följa.

Nu är det knappast tidsmässigt möjligt att varje dag besöka alla betydelsefulla sajter för att se om de publicerat något spännande. Lösningen på detta är att använda en rss-läsare. Det är en applikation från vilken du prenumererar på sajters så kallade rss-flöden. Dessa låter dig se alla nya rubriker och inlägg på ett och samma ställe. Ett bra alternativ är Feedly på www.feedly.com, som du kan läsa mer om i faktarutan om Feedly.

Ett sista tips om att hitta nya uppslag, är att ta en titt i ditt eget bloggarkiv. Med tiden kommer det att finnas massor av ämnen som du kan ta upp igen och utveckla.

När du skriver om sådant du har hittat på en annan sajt, ska du alltid länka till original­texten. Det är kutym och många läsare vill gärna ha koll på källan till nyheter, eftersom webben är proppfull av rykten, spekulationer och rena lögner.

Skriva bloggposter

Det finns naturligtvis mängder av tips och regler om hur du ska skriva bra. I många fall är det nyttig läsning, men samtidigt är det viktigt att inte glömma det vi skrev här ovan – att din blogg ska ha en personlig röst. Bra bloggar har en egen attityd.

Visst finns det en vikt i stavning och grammatik, men det är inget som ska hindra dig från att blogga. Vill du ha lite extra hjälp kan du skriva dina bloggposter i Word, eller annat program med inbyggd rättstavning, innan du klistrar in texten i Wordpress.

Innehållets kvalitet ska naturligtvis inte underskattas. Men presentationen av informationen ännu viktigare, alltså dels hur du berättar om det, dels hur läsaren tar del av det – alltså hur lättläst det är. Många bloggare skriver om precis samma nyheter – titta bara på teknikbloggar om prylar – och det handlar inte så mycket om vem som är först ut med nyheten, som hur bloggen och bloggaren förmedlar nyheten. Här märks stora skillnader mellan olika sajter, och det avgör ofta huruvida en blogg har hundra besökare om dagen medan en annan, som skriver om samma saker, har hundratusen besökare.

Missa inte! Första delen i Wordpress-skolan: Så skapar du din blogg.

I den fria webboken Skriva för webben (surftips.se/skrivaforwebben) sammanfattar skribenten Erik Geijer det bra: ”I många fall är surfaren på jakt efter något specifikt och skumläser otåligt tills han/hon hittar det som är intressant. Långa, krångliga texter göre sig därför inget besvär på nätet om läsaren ska fångas.”

Några enkla tips för att göra en text lättläst på webben är att använda korta stycken med gott om luft mellan. Använd fet och kursiv stil för att markera väsentliga ord och fraser, men var sparsam. Bryt gärna av frikostigt med tydligt förklarande mellanrubriker. Och precis som i vanliga tidningar är det alltid bra att förgylla en bloggpost med en eller flera bilder.

Så får du besökare

Något du måste skaffa är vettig statistik över din blogg, så att du kan följa hur många som besöker den, varifrån de kommer och kanske framför allt vilka artiklar som är mest populära – så att du kan lära dig att värdera vad dina läsare föredrar. De flesta använder sig av Google Analytics, som är gratis och skaffas på www.google.com/analytics.

blogg wordpress
Statistik. Du kan hålla koll på antalet besökare på din blogg med hjälp av gratistjänsten Google Analytics.

Nu är det hög tid att skaffa dina första besökare. Första steget är att ”pinga” populära bloggtjänster. Det innebär att varje gång du publicerar ett nytt inlägg, skickas ett meddelande automatiskt till tjänster som på olika sätt sprider ditt inlägg. Hur du går till väga för att aktivera det här kan du läsa i rutan Pinga din blogg. När du pingar till exempel ­nyligen.se kan dina bloggposter få spridning via sajter som knuff.se och intressant.se.

En stor del av marknads­föringen av bloggposter går med tiden att automatisera. I början behöver du dock lägga ned tid på att själv sprida länkar till dina poster. De första naturliga kanalerna är via sociala medier, genom att posta länkar på Facebook, Google+ och Twitter.

Förutom att du själv manuellt postar dina länkar på sociala nätverk, ska du underlätta för dina läsare att göra detsamma. Det här gör du enklast med ett tillägg som lägger in knappar för att dela dina bloggposter. Ett bra sådant tillägg är Share Buttons by AddToAny som du hittar via Tillägg, Lägg till nytt.

Du kan också leta upp sajter som tipsar om aktuella surftips och publicera dina poster här. Ett exempel är pusha.se. Undvik att posta allt för mycket, fokusera i stället på dina bästa bloggposter.

Du kommer att få besökare från sökmotorer – framför allt Google. Skriver du om ett specifikt ämne lär en majoritet av alla nya läsare komma från Google. Sökmotoroptimering kallas det när du försöker få bättre positioner i sökresultaten. I dag är detta svårt att påverka, bortsett från att helt enkelt skapa riktigt bra material.

Behåll kontakten med läsare

Att skaffa besökare är ett jobb – att behålla dem är ett annat. Får du flera tusen besökare tack vare en länk från en stor sajt, ser det snyggt ut i statistiken, men om de inte stannar mer än någon sekund är de meningslösa. Se till att din blogg laddas fort; ta en titt på tillägget WP Super Cache och försök hålla nere storleken på bilder genom att bland annat komprimera jpeg-bilder hårdare.

Försök knyta någon form av kontakt med dina läsare. Erbjud flera olika alternativ; rss-prenumeration, e-post­nyhetsbrev (prova www.getanewsletter.com) och sök efter widgetar för Facebook, Twitter, Instagram och Google+ som låter besökare enkelt gilla och följa dig. Med en kontakt kan du tala om för dem när du publicerat ett nytt inlägg.

Det är också viktigt att delta i dialog med läsarna. Svara på meddelanden och kommentarer som skrivs i bloggen eller på sociala nätverk.

Iden tredje och sista delen av Wordpress-skola kommer du att få lära dig mer om att förbättra din blogg och hur du tjänar pengar på den.


Här är alla tre delarna i bloggskolan:

  • Del 1: Så skaffar du ett bra webbhotell, installerar Wordpress och kommer igång med grunderna. (Den delen hittar du här.)
  • Del 2: Du lär dig att utveckla och hålla liv i din blogg, skaffa fler besökare och behålla dem. (Den här delen.)
  • Del 3: Ta din blogg till nästa nivå – bli ett proffs och börja tjäna pengar med annonser på den. (Den delen hittar du här.)

Fakta

Svårighetsnivå: Medel.
Program: Wordpress.
Tid: 2 timmar.
Det här behöver du:

  • En Wordpress-blogg.

Det här lär du dig:

  • Hitta uppslag och skriva lyckade bloggposter.
  • Skaffa dina första besökare.