OBS: Hela den här artikeln är ett aprilskämt

Efter Facebooks köp av Instagram (7 miljarder kronor), Whatsapp (100 miljarder kronor) och Oculus VR (14 miljarder kronor) är det nu dags för Facebooks nästa storköp - superhajpade spelet Flappy Bird. Spelet köps av den sociala jätten för hisnande 10 miljarder dollar, eller 70 miljarder kronor.

– Flappy Bird är inte bara ett spel, det är en livsstil. Alla pratar om det! Flappy Bird MMO (en multiplayer-version av Flappy Birds, reds. anm.) har även visat hur bra spelet fungerar som en naturlig mötesplats för socialt umgänge. Det här blir nästa logiska steg för att hålla Facebook aktuellt och relevant även i framtiden. För saker vi tror på är ingen prislapp är för hög, säger Mark Zuckerberg i ett pressmeddelande.

Nya logotypen för 'Flappyface', som namnet blir när Facebook köper upp Flappy Bird och lanserar spelet till Oculus Rift.

Flappy Bird, eller Flappyface som det nya namnet blir, kommer att vara det första spelet att släppas till den nyligen uppköpta vr-plattformen Oculus Rift. Enligt företaget kommer dock Flappyface inte bara att vara ett spel, utan snarare en förlängning av Facebook-plattformen. Någon traditionell Facebook-app kommer alltså inte att släppas till Oculus Rift.

När du är inne i spelet kommer ett förenklat flöde av dina vänners Facebook-inlägg att visas. Dessutom kommer du att kunna chatta och gilla företagssidor. Dina poäng kommer automatiskt att löpande delas i dina vänners Facebook-flöden tillsammans med inbjudningar till att delta i spelet, allt medan du flaxar dig fram på banan.

Spelet blir gratis och finansieras istället av annonser. Förutom annonser som visas i perferiseendet kommer det även att visas sponsrade inlägg varje gång du dör.

Flappy Birds grundare, Dong Nguyen, kommenterar affären på Twitter:
– Snälla, kan vi sluta prata om Flappy Bird nu?