Du kan vilja ha en proffsblogg av olika skäl. Kanske siktar du på att den ska dra in pengar och finansiera hela eller delar av din lön – eller vill du använda bloggen som plattform för att visa upp dina kunskaper och hitta intressanta arbetsgivare, såväl fasta som för frilansuppdrag.

Om du har en egen firma som säljer produkter eller tjänster kan bloggen bli en viktig och prisvänlig metod för att marknadsföra ditt företag. För att nå hit krävs att du har möjlighet att lägga ned en hel del jobb på att skapa en populär blogg.

Bra innehåll vinner över allt

På engelska brukar man säga att ”content is king” – innehåll är viktigast. Det stämmer ypperligt i de allra flesta medier, och framför allt på webben. I förra delen av Bloggskolan fick du lära dig hur du hittar uppslag och hur du skriver bra bloggposter. Det tål dock att upprepas hur viktigt det är att faktiskt skriva bra inlägg.

Som proffsbloggare inom ett specifikt ämne ska du arbeta för att uppfattas som expert. Men du ska undvika att själv utnämna dig till expert, eftersom det förmodligen får motsatt effekt. Snarare handlar det om att skriva massor om ämnet och ha så pass mycket självförtroende att du vågar formulera dig på ett sätt som inger förtroende. Jämför att skriva ”så här tror jag att du kanske kan göra” med ”så här gör du”.


En vanlig fråga är hur ofta du ska uppdatera din blogg. Om du satsar på att bli professionell – vilket i praktiken betyder att bloggen är en del av ditt yrke – och vill ha många besökare, då behöver du uppdatera varje dag. De besökare som återvänder till din sajt varje dag ska alltid hitta något nytt. Hur många gånger om dagen du ska uppdatera beror på vad du skriver om.
 
Nu är det kanske inte möjligt att flera gånger om dagen publicera långa briljanta artiklar. Du behöver hitta en bra balans mellan kvalitet och kvantitet. För varje längre djuplodande artikel du publicerar, kan du skriva en handfull kortare inlägg med exempelvis tips från andra sajter.
 

Så ökar du antalet besökare

Att skriva bra och många artiklar är det bästa sättet att öka trafiken till din blogg. Med tiden kommer du att märka att en stor del av dina besökare kommer via sökmotorer – vilket i Sverige betyder Google, då den sök­motorn är överlägset störst.

blogg wordpress
Proffsig bloggare. Det finns många bra sajter för bloggare som vill lära sig mer, till exempel www.problogger.net.

Du har säkert hört talas om sökmotoroptimering (förkortat seo, efter engelskan search engine optimization). Det finns en djungel av tips om hur du optimerar din sajt för att positionera dig bättre i Google, det vill säga hur du får dina sidor att hamna högre upp i sökträffarna när surfare söker på ord och fraser som är relevanta för din blogg.
 

Oseriösa löften

Var dock försiktig! Många fula knep kan få dig att stiga i positionerna, men det här är inget Google ser lätt på. Har du använt dig av icke godkända metoder kan Google straffa dig genom att i värsta fall plocka bort alla dina sidor, och då för­lorar du mycket trafik. Tänk på det här innan du anlitar en självutnämnd seo-expert som lovar dig första­platsen i Google. Vänd dig i stället till ett trovärdigt företag. Ingen seriös aktör garanterar dig förstaplatsen!

Med det sagt fördömer vi inte all sökmotoroptimering. Du bör optimera sidorna för Google så att du underlättar för sökmotorn att förstå innehållet. Fokusera på dina guldkorn, alltså de större artiklarna du skrivit. Att lägga tid på att försöka positionera din förstasida är onödigt.

Det är smartare att få dina bästa artiklar att fungera som lockbeten. Det är enklare, och när besökarna kommer till en bra artikel som ger svar på deras fråga, kommer de att uppskatta din sajt mer än om de landar på förstasidan. Det är lättare att få en nöjd besökare att stanna kvar, lägga upp ett bokmärke eller skaffa en prenumeration på ditt nyhetsbrev.
 

Bra länkar till din sajt

En viktig del av att positionera dig bättre i sökmotorer, är länkar till din blogg – och då framför allt direkt till dina bästa artiklar. Oseriösa seo-experter har gigantiska nätverk av en massa usla sajter, vars enda syfte är att publicera länkar till kunders hemsidor.

Google är väldigt tydligt på den här punkten; man accepterar inte att du köper länkar till din sajt. Eftersom länkar är en så viktig del av sök­motorns algoritm för att bestämma hur pass relevant en sida är, ska sajtägare inte kunna köpa sig till högre positioner. Det är sådant som förstör kvaliteten på ­Googles rekommendationer.

Om du har köpt, eller sålt, länkar kommer Google förr eller senare att märka det och då är straffet som regel hårt. Speciellt inom kasinoområdet är dessa metoder vanliga, och som bloggare kan det vara svårt att tacka nej när du får ett mejl från en annonsör som vill betala många tusenlappar för att du ska lägga upp en länk till deras sajt. Men tacka nej, för du kommer att ångra dig när du senare inser att din sajt inte längre finns med i Google.

Motsatsen till köpta länkar kallas för organiska länkar. Det är länkar som bloggar, forum och andra sajter publicerar för att de tycker din artikel är bra. Sådana här länkar är det bästa du kan få eftersom de kommer från en sida som behandlar samma ämne som din artikel.

Det enda sättet att få legitima organiska länkar är att producera riktigt bra innehåll. Om du dessutom lyckats få förtroende inom området, kanske till och med blivit känd som expert, ökar dina chanser för att andra ska välja att länka till just din artikel och inte någon annans.
 

Börja tjäna pengar

Gemensamt för alla former av proffsbloggar är att du tjänar pengar på dem, på ett eller annat sätt. Om du har en företagsblogg, innebär det att du via bloggen ökar försäljningen av dina produkter och tjänster. Driver du en blogg vars syfte är att göra dig till namnkunnig inom ett specifikt område, handlar den ekonomiska vinningen om att du får jobb.

Det vanligaste är att bloggen i sig själv genererar pengar, och då är det så gott som uteslutande via annonser. En del bloggare väljer bort annonser för att i stället fokusera på donationer från läsarna, men det här är svårt med en svensk blogg eftersom marknaden är så begränsad. Du behöver väldigt mycket besökare för att kunna dra in pengar via donationer. Vill du prova är bästa alternativet www.paypal.com. Du kan också ta en titt på www.flattr.com som är en plattform för mikrodonationer.

Om du har som mål att tjäna pengar via annonser på din blogg, är det smartast att redan från början lägga in annonser. Även om du inte kommer att dra in några summor är det bra att vänja läsarna vid annonserna. Om du i stället väntar tills du har byggt upp en besökarskara, kommer en del att bli irriterade.

Det finns flera olika alternativ för att annonsfinansiera din blogg. Den mest använda tjänsten är Google Adsense (www.google.com/adsense), som är ett sätt att publicera Googles Adwords-annonser på din sajt. Det är enkelt att komma igång med det här systemet och det sköter sig själv. Google ser till att visa annonser som baseras på sidans innehåll (se guide nedan).

Vidare är affiliate-nätverk populära. Här finns en hel uppsjö av olika annonsnätverk att ansluta sig till (se faktaruta nedan). Ett affiliate-nätverk tillhandahåller annonser från många olika företag. Du får ansöka till varje företag du vill marknadsföra och om du blir godkänd kan du börja använda deras annonser. Som regel får du betalt i provision, alltså får du betalt när du skickar vidare en besökare som köper något hos företaget.

Det tredje vanliga sättet att tjäna pengar på annonser är att ansluta dig till ett nätverk som har egna säljare vars jobb är att sälja in annonser på din sajt. Det dominerande företaget i Sverige är Tailsweep (www.tailsweep.se) som har fokuserat på bloggar. De betalar per annons­visning, så om du har en attraktiv målgrupp och många besökare kan det bli en slant.
 

Framgångsrik med Adsense

Många bloggare menar att det inte går att tjäna några stora pengar på Google Adsense. Det är fel. Om du har en blogg som är nischad mot ett specifikt ämne går det utmärkt att dra in pengar. Det kräver dock att du tar dig tid att testa olika format och placeringar av annonserna.

blogg wordpress
Placering. Google har bra tips på hur ska placera dina annonsblock för tjäna mest pengar.

Ett vanligt fel är att bloggare inte vill riskera att reta sina läsare genom att ha för påträngande annonser. Därför gömmer man annonsblocken någonstans i högerspalten, vilket är det absolut sämsta stället. Google har artiklar (support.google.com/adsense/answer/1282097) som demonstrerar hur du ska placera dina annonser för att få bäst respons. En bra tumregel är att ha annonsen i samband med ditt innehåll, gärna till vänster och långt upp.

Prova olika format på annonsblocken, ändra färger, byt mellan text- och bildannonser och så vidare, för att se vad som fungerar bäst.
 

Hur fungerar affiliate?

Affiliate-nätverk samlar ihop mängder av olika företag, som vill marknadsföra sig via webbsidor, under ett och samma tak. Genom att gå med i ett eller flera nätverk får du tillgång till massor av företag vars produkter och tjänster du kan marknadsföra på din sajt. Ett företag inom ett affiliate-nätverk kallas för affiliate-program.

Hur ersättningen ser ut för ett affiliate-program varierar, men för det mesta betalar de en viss provision per förmedlad order. Nätverket sköter all statistik och hantering, och samlar ihop alla dina intjänade pengar från olika program, för att betala ut dessa en gång i månaden – om du har nått upp till en viss gräns.

Att lyckas som affiliate kräver en del arbete i form av tester. Du behöver hitta vilka program, det vill säga vilka produkter och tjänster, som tilltalar dina besökare. Därefter behöver du testa dig fram till vilken typ av annonser som fungerar. Vår erfarenhet är att vanliga reklambanners tillsammans med textannonser fungerar bäst. Allra bäst resultat får du om du lyckas visa textannonserna i samband med artiklar som har en koppling till produkten du marknadsför.

Ett bra insticksprogram (plug­in) för att slippa ha en massa fula affiliate-länkar på din blogg, är Pretty Link, som du hittar genom att via Wordpress administrationssida. Välj Tillägg, Lägg till nytt och sök sedan på namnet. Det låter dig dölja affiliate-länkarna som www.dindomän.se/lanknamn.
 

Tjäna mer pengar

Ett grundläggande tips när det gäller annonser på din blogg, är att sprida riskerna. Lägg inte allt fokus på Adsense eller ett specifikt affiliate-program. Anslut dig till flera affiliate-nätverk för att hitta många passande program, och komplettera med Adsense och om möjligt även något annat annonsnätverk.

Om du är en duktig säljare kan du säkert sälja annonser själv. Annonsnätverk som Tailsweep låter dig lägga upp annonskod som ska visas när det är osålda annonsplatser, vilket gör att du hela tiden har annonser rullande.

Framför allt affiliate-program är något som inte går att bedöma under kortare perioder. När du arbetar med affiliate-annonser ska du arbeta långsiktigt. Många affiliate-program är säsongsbaserade. Inför stor­helger, såsom jul eller alla hjärtans dag, är det värt att vara aktiv och marknadsföra rätt produkter. Det här är något du kan göra efterforskningar om, för att få reda på under vilka perioder intressanta affiliate-program är mest givande.
 

Att driva en professionell blogg kräver att du kontinuerligt utvecklas. Det räcker inte att starta en blogg, och sedan luta sig tillbaka och hålla koll på bankkontot. Håll dig ständigt uppdaterad om vad som händer inom din nisch, för att kunna haka på trender och vara aktuell!

Så länge du har ett gediget intresse om ditt ämne kommer du inte riskera att bli trött och uttråkad. Tvärtom kommer du inse att bloggandet hela tiden bara blir roligare och mer spännande.


Här är alla tre delarna i bloggskolan:

  • Del 1: Så skaffar du ett bra webbhotell, installerar Wordpress och kommer igång med grunderna. (Den delen hittar du här.)
  • Del 2: Du lär dig att utveckla och hålla liv i din blogg, skaffa fler besökare och behålla dem. (Den delen hittar du här.)
  • Del 3: Ta din blogg till nästa nivå – bli ett proffs och börja tjäna pengar med annonser på den. (Den här delen.)

Fakta

Svårighetsnivå: Medel.
Program: Wordpress.
Tid: 2 timmar.
Det här behöver du:

  • En Wordpress-blogg.

Det här lär du dig:

  • Att öka antalet besökare.
  • Grunderna i sökmotor­optimering.
  • Hur du börjar tjäna pengar på annonser.