E-post är ett utmärkt verktyg, inte minst för företag, men felaktigt användande kan fördröja beslut och vara dåligt för affärerna, visar en ny undersökning gjord på uppdrag av palmOne. Undersökningen, som gjordes bland 750 e-postanvändare på företag runt om i Europa, listar de "sju dödssynderna" för e-postande. Dessa är:

- Ignorera inkommande e-post
- Omotiverat användande av "Skicka till alla"
- Taktlöshet
- Hafsighet
- Ljuga om att ha fått ett e-postmeddelande
- Svammel
- Att ta för givet att ett e-postmeddelande man skickat också är läst

Enligt Dr Peter Collett, en av de psykologer som arbetade med Big Brother i Storbritannien, beror en stor del av problemet med dålig hantering av e-post på bristande sociala konventioner, sociala konventioner som finns för exempelvis telefonsamtal och personliga möten.

- Ett allt större antal människor, särskilt inom affärsvärlden, känner oss bara genom e-post. Det folk glömmer är att e-postande inte skiljer sig från möten ansikte mot ansikte - det är det första intrycket som räknas. Om man skriver hafsigt, använder ett olämpligt tonläge eller, viktigast av allt, inte svarar alls på inkommande e-post, riskerar man att skada relationer extremt snabbt, ofta utan att ens förstå att man gjort det.

Källa: The Register