10 fällor när du näthandlar i utlandet

Att handla i andra länder är inte helt problemfritt, och det finns en hel del fällor. Här är tipsen om hur du gör för att lösa dem.

1. Prylen har utländsk strömkontakt…

Lösning: Köp en vanlig reseadapter, alltså en sådan som utländska turister använder. Om produkten använder usb kan du köpa en laddsladd i svenska butiker. Usb är nämligen en internationell standard.
Tänk dock på att många länder har betydligt lägre krav på elsäkerhet än vi har i Sverige. Att köpa elprylar från kinesiska nätbutiker kan vara riskabelt, som vi skriver om i den här artikeln.

2. ... och använder använder 120 volt

Lösning: Till skillnad från de flesta andra länder har USA ett elnät på (cirka) 120 volt. Som regel skapar det här inga problem eftersom de flesta produkter själva kan växla mellan 230 och 120 volt. Det är dock klokt att för säkerhets skull kolla att prylen du köper funkar i ett svenskt elnät.

Sladd
Elsladdarna ser olika ut i olika delar av världen.

3. Telefonen funkar inte i Sverige

Lösning: Dagens mobiltelefoner fungerar som regel i hela världen – om du ska ringa. Det stora problemet är mobilt bredband. USA har exempelvis ett annat 3g-nät än Sverige. Innan du köper någon produkt som använder mobilnätet bör du kolla med din telefon­operatör vilka frekvensband de stöder.

4. Alla menyer är på engelska

Lösning: Som regel kan du ändra språk i någon inställningsmeny. De flesta prylar med levereras numera med många inbyggda språk­versioner.

5. Svenskt tangentbord saknas

Lösning: Du kan som regel byta tangentbord via språkinställningarna. På ditt fysiska ­tangentbord går det sedan att skriva rätt svenskt tecken med en vattenfast penna.

6. Jag fick ingen svensk handbok

Lösning: Sök efter produktens namn på Google och lägg till svensk handbok. Ofta hittar du handboken som en pdf-fil.

7. Min produkt har gått sönder

Lösning: Inom EU har du alltid minst två års reklamationsrätt. Många stora tillverkare har dessutom en världsgaranti som gör att det inte spelar någon roll var du har köpt produkten. Kolla med tillverkaren! Tänk dock på att garantin är frivillig och att den kan ha sina begränsningar.

8. Mitt paket har ­fastnat i tullen

Lösning: Om du handlar från ett land utanför EU tillkommer svensk tull och moms. Glöm inte bort det när du jämför priset och när du näthandlar!

Kreditkort
Du som handlar med kreditkort kan få hjälp av banken.

9. Jag har inte fått min vara

Lösning: Du som har näthandlat med hjälp av ditt kreditkort kan faktiskt få hjälp av banken om varan aldrig levereras. Enligt Konsumentkreditlagen kan du nämligen vända dig till den som ställt ut kreditkortet med krav på återbetalning.

10. Butiken håller inte sitt löfte

Lösning: Konsument Europa (www.konsumenteuropa.se) kan ge dig information och råd­givning om du har nätshoppat inom EU. För USA-shopping finns Consumers International, som ibland kan vara till hjälp (www.consumersinternational.org).