En av de stora nyheterna i Windows 10 är uppdateringen av Microsofts programmeringsgränssnitt Directx till version tolv. Den nya versionen innebär markant förbättrade prestanda för 3d-applikationer som spel och under spelkonferensen GDC i veckan har Microsoft demonstrerat exakt hur stora fördelar nya Directx ger.

Microsoft har tidigare visat upp demonstrationer där antalet bilder per sekund dubblats bara genom att programmet använder Directx 12 i stället för 11, men efter att företaget fått lite tid på sig att optimera mjukvaran har man ökat det gapet med ytterligare 20 procent. Det är såklart i specialgjorda demonstrationsprogram, i riktiga spel kommer du sannolikt inte se riktigt så stora förbättringar, men ger en fingervisning av hur stor skillnad det kan göra.

Enligt Brian Langley som är ansvarig för grafikrelaterad utveckling hos Microsoft är prestandaökningen så stor att det känns som en uppgradering av hårdvaran.

– Det här är som att få hårdvara helt gratis. Om du är en spelare och uppgraderar till Windows 10, och kanske har ett Iris Pro-grafikkort, ger detta datorn en extra spark i baken. Det kan få ditt spel att gå från inte spelbart till något du kan köra, från mediokert till riktigt bra eller från bra till något från en helt annan värld, säger Brian Langley.

Prestandaökningarna leder dessutom till att man kan spara energi, något som Intel demonstrerade förra året. Genom att begränsa antalet bilder per sekund ett spel visar till en nivå som gör bilden jämn och följsam, men utan några överdrifter, kan energiåtgången nästan halveras.

Directx 12
Demonstrationen renderar 50 000 asteroider. Grafen i bilden visar skillnaden i strömförbrukning mellan Directx 11 (till vänster) och Directx 12, där särskilt beslastningen på processorn går ned. Den blå delen av grafen följer hur mycket energi processorn drar och den röda hur mycket grafikkortet drar.

Av allt att döma kommer Directx 12 enbart att finnas till Windows 10, en uppgradering som ju blir gratis för alla som äger Windows 7 eller nyare. Nya Directx kommer att fungera även med befintliga grafikkort. När det gäller Nvidia stöds kort i Geforce 400-serien eller nyare. För AMD är det minst Radeon med GCN-kärnan som gäller, som introducerades i Radeon HD 7700, 7800 och 7900. Andra grafikkort i 7000-serien använder dock en äldre kärna som inte kommer stödjas. För inbyggd grafik från Intel måste processorn ha en Haswell-kärna eller nyare.

Kontrollera vilket grafikkort du har med GPU-Z och vilken processor som sitter i maskinen med CPU-Z.

IDG News