Arbeta offline

Arbeta offline

Alla hamnar vi någon gång i en situation där vi måste arbeta utan en internetuppkoppling. Som tur är har Google Drive ett offline-läge som gör att du kan skapa, visa och redigera dokument utan uppkoppling.

Du behöver webbläsaren Chrome för att aktivera den här funktionen. Gå till Google Drive och klicka på kugghjulet uppe till höger och välj Inställningar. Under fliken Allmänt klickar du sedan i ”Synkronisera Google Dokument, Kalkylblad, Presentationer och Teckningar på den här datorn...” du måste sedan godkänna att ett Google Drive-tillägg installeras.

När du sedan jobbar offline i Chrome sparas allt lokalt och så fort du kommer online igen synkas alla ändringar till molnet.

Länka direkt från dokument

För att lägga till en länk i ett dokument måste du i vanliga fall öppna en ny flik, gå till webbplatsen i fråga, kopiera länken, gå tillbaka till dokumentet och gå igenom stegen för att länka en bit text. I Googles webbappar är det mycket enklare. Markera texten du vill länka ifrån, välj Infoga -> Länk och skriv in din sökterm. Klicka på ett resultat för att infoga länken, eller på Sök fler om du vill se fler resultat, och på Infoga länk när du hittat rätt. Du kan också skriva in en url direkt.

Spåra ändringar

Få koll på ändringarna

Att hålla koll på ändringar som har gjorts i ett dokument, speciellt ett som fler än en person är med och redigerar, kan snabbt bli överväldigande. Med Google Drive är det dock enkelt att se alla ändringar i dokument, presentationer, bildspel och teckningar. Du kan också backa tillbaka till en äldre version.

För att få fram historiken väljer du Arkiv -> Visa ändringshistorik. Klicka sedan på en av tiderna för ändringar i listan till höger för att visa just den versionen av dokumentet. Under varje tid står namnet på personen som gjorde ändringarna, och ändringarna som gjordes visas i samma färg som namnet, så att du enkelt kan se var i dokumentet saker har ändrats.

I vanliga fall grupperas ändringar så att alla som gjordes inom en viss tidsram syns som en ändring, men klickar du på Visa versioner med fler detaljer (längst ner) syns varje enskild ändring.

Vill du återgå till en tidigare version klickar du på Återställ den här revisionen.

Webburklipp

Spara flera urklipp

En funktion i Google Drive som inte så många känner till är webburklipp, där du kan kopiera och klistra in text och annat mellan de olika webbapparna. Till skillnad från din dators urklipp (om du inte installerat ett program för urklippshistorik) kan du ha många urklipp lagrade här samtidigt, och de synkas till molnet så att du kommer åt dem från alla dina enheter.

För att kopiera något till webburklipp, markera det och välj Redigera -> Webburklipp -> Kopiera urval till webburklipp. I samma undermeny syns alla dina urklipp. Om du har för många urklipp kan du välja Rensa alla objekt. Oanvända urklipp tas automatiskt bort efter 30 dagar.

Publicera på webben

Google Drives dela-funktion fungerar utmärkt om du vill dela med dig av ett dokument med en handfull personer, men hur gör du om du vill att många fler ska kunna se det? Då använder du Drives Publicera-funktion.

För att publicera ett dokument, kalkylblad, presentation eller teckning öppnar du den och väljer Arkiv -> Publicera på webben. Olika filtyper har olika alternativ. Du kan till exempel välja att publicera ett helt kalkyldokument eller bara enskilda blad, och hur snabbt en presentation ska bläddra automatiskt. När du har gjort inställningarna klickar du på Publicera och kopierar länken som dyker upp.

Om du vill att nya ändringar automatiskt ska visas i det publicerade dokumentet väljer du Arkiv -> Publicera på webben -> Publicerat innehåll och inställningar och klickar i Återpublicera automatiskt när ändringar har gjorts.