Kortkommandon

Visa alla kortkommandon

Kortkommandon är det som skiljer produktivitetsproffset från den musklickande amatören. Men det är näst intill omöjligt att komma ihåg alla genvägar i alla program. Som tur är har Google Drive en lista över alla sina kommandon. Det öppnar du enkelt från vilken av Googles webbappar som helst genom att välja Hjälp -> Kortkommandon så visas en lista i ett popupfönster.

Missa inte: 10 tillägg till Chrome som ökar din produktivitet
 Börja med en mall

Kom igång fortare med en mall

Google gör det inte helt uppenbart, men du kan påbörja ett nytt dokument från en mall för att komma igång fortare. Från någon av Google Docs-webbapparna väljer du Arkiv -> Nytt -> Från mall så öppnas den appens galleri över färdiga mallar. Det påminner om mallarna i program som Microsoft Office och Apple Iwork.

Skapa en innehållsförteckning

Om du har gjort ett långt textdokument är det ganska stor sannolikhet att du har delat in det i olika avdelningar med rubriker och underrubriker för att få mer ordning på texten. Du kan göra det ännu lättare att navigera i dokumentet med en innehållsförteckning. Flytta markören till början av dokumentet och välja Infoga -> Innehållsförteckning. Då skapas automatiskt en lista med länkar utifrån de olika rubrikerna, som du kan använda för att hoppa till rätt avdelning.

Save to Google Drive

Spara vad som helst från webben till Drive

Det här kräver ett webbläsartillägg, men om du ändå arbetar i Chrome (som ju också krävs för att till exempel arbeta offline med Google Drive) kan det här vara väldigt användbart. Ladda ner tillägget Save to Google Drive (http://a.m3.se/81), och sedan kan du spara vad du vill som du hittar på nätet till din Drive genom att högerklicka och välja det nya alternativet som nu dyker upp. Du kan spara bilder, video, länkar, hela sidor eller bara en bit du har markerat.

Gör Google Drive till standardplatsen för dokument

Om du redan sparar de flesta av dina filer på Google Drive kan du förenkla processen genom att ställa in Drive som din standardmapp för dokument. I Windows: Högerklicka på mappen Mina Dokument och välj fliken Plats. Klicka Flytta... och välj platsen för din Dropbox-mapp. På Macen används inte Dokument-mappen som standard på samma sätt och det är inte att rekommendera att omdirigera Dropbox-mappen till Dokument.

Missa inte: Google sparar alla dina sökningar - så här stänger du av otyget