Du funderar på att köpa ett par nya skor och går in på nätbutikens sajt för att kolla priser. När du är klar ser du skoreklam på nästan alla sajter du besöker!
Nej, du har inte fått in något farligt spionprogram. Det är i stället ett exempel på den nya generationens marknadsföring på internet.

Missa inte: Så ägd är du av nätjättarna – och därför är det ett problem

– Traditionella internetannonser blir allt mindre intressanta för företagen. De vill rikta sina annonser direkt till kunden, och då måste de veta vad vi gör på internet, säger Katarina Strömberg, chef­redaktör på Internetworld och moderator på Webbdagarna.

Katarina Strömberg ser hur allt fler företag kartlägger sina kunders beteende. Grundtanken är enkel. Den som annonserar vill nå ut till potentiella kunder. Bensinbolagen är exempelvis bara intresserade av bilägare och blöjtillverkare av småbarnsföräldrar.

– Ju mer ett företag vet om en kund, desto lättare får de att anpassa sin reklam, konstaterar Katarina Strömberg.

Det har länge gått att övervaka surfarna med hjälp av så kallade cookies-filer. Det nya är hur informationen används. Företagen har helt enkelt blivit duktigare på att spara och analysera informationen.

Avslöjad av ruccolan

I sin enklaste form handlar övervakningen om att ta reda på var du bor så att annonsen bara visas för kunder i rätt områden.

Nästa steg blir att lägga till uppgifter om kön, ålder, bostad och familjesituation. På så sätt går det alltså att rikta reklamen till 25-åriga singelkvinnor i Nyköping eller pensionerade villaägare i storstäder. Det går som sagt även att övervaka surfandet för att se vad en person söker efter.

Men riktigt intressant blir det om man lägger ihop och analyserar all tillgänglig information. Med hjälp av så kallad ”big data” går det att hitta tydliga mönster.

– En undersökning baserad på stora mängder data har exempelvis visat sig att den som gillar ruccola är mer politiskt liberal än den som föredrar isbergssallad, säger Katarina Strömberg.

Ett annat klassiskt exempel på big data handlar om den amerikanska butikskedjan Target. För några år sedan fick de besök av en pappa som var upprörd över att hans dotter hade fått reklam för mammakläder och bebissängar. Vad Target hade gjort var att söka efter mönster i kundernas beteende, och det visade sig exempelvis att en kvinna som köpte zinktabletter och kakaosmörslotion sannolikt skulle köpa blöjor några månader senare. Den här gruppen kunder fick därför direktreklam för bebisprodukter.

Varuhuschefen bad förstås den upprörde pappan om ursäkt, men några dagar senare fick pappan själv krypa till korset. Flickan var verkligen gravid – det hade butiken insett före hennes pappa.

”Har örnkoll”

Den här sortens kunskap är framför allt viktig för nätbutikerna, och här lämnas inget åt slumpen.

– De stora nätbutikerna har örnkoll på ditt beteende, säger Katarina Strömberg.

Visst händer det fortfarande att reklamen på internet inte träffar rätt, och ibland blir resultatet mest komiskt. Men det här är barnsjukdomar som snart lär försvinna.

Frågan är förstås vad kunderna säger om att bli övervakade? När Google 2004 lanserade mejltjänsten Gmail var kritiken hård eftersom reklamen anpassas efter mejlens innehåll. Och när Ica började anpassa bonuskundernas rabattkuponger utifrån deras tidigare köp väckte det också protester.

I dag är läget annorlunda och protesterna har försvunnit. Det finns en mycket större acceptans för den här sortens marknadsföring i dag.

Få höjer på ögonbrynen när nätbutikerna samlar in information om hur vi surfar - kanske för att vi har blivit vana.

De flesta är medvetna om att vi hela tiden lämnar spår efter oss på nätet, både när vi surfar och när vi handlar.

Ja, många kunder faktiskt tycker bättre om den här nya sortens marknadsföring än den gamla.

Det som framför allt irriterar folk är reklam som inte passar, och många kunder tycker det är bättre att få erbjudanden som faktiskt träffar rätt.

Fotnot: Intervjun publicerades i PC för Alla 5/2015.

Kakan vet allt

Kaka

Cookies är nyckeln till övervakning på nätet. Vad det handlar om är textfiler som sparas på din hårddisk och fylls med information om vad du gör på nätet. Den enklaste varianten är kopplad till en enda sajt och används mest för inställningar. Det blir dock vanligare med ”tredjeparts-cookies”. De används av ett annonsföretag och samlar in information från hundratals sajter. Det är tack vare dessa cookies som personliga annonser kan visas på många olika sajter.

Ett annat sätt att identifiera dig är att använda din ip-adress. Det är uppkopplingens ”personnummer” och avslöjar exempelvis var du befinner dig. För mer detaljerade platsinformation används uppgifter om ditt wifi- eller mobilnät, och om din pryl har en gps-mottagare kan platsen anges ännu mer exakt.

Företagen skapar egna kundregister med uppgifter om dig som kund. Ett sätt är att skapa kundklubbar. Genom att du identifierar vem du är vid alla köp du gör får företaget en bra bild av dig som kund.

Om du vill veta vad ett företag eller en organisation har registrerat om dig kan du begära ut ett så kallat registerutdrag. Här finns information om hur du gör och en mall du kan skriva ut.

Om du vill veta vad Google har registrerat om dig kan du gå in på Google Översikt (www.google.com/dashboard).

Så skyddar du dig

Vill du minimera risken att bli övervakad? Så här gör du för att skydda dig.

Enkla tips

Surfa anonymt. Din webbläsare har ett anonymt läge som raderar alla spår när du har surfat klart. För att använda det klickar du på inställningsknappen till höger. I Chrome väljer du sedan Nytt inkognitofönster; i Edge väljer du Nytt InPrivate-fönster och i Firefox Nytt privat fönster.

För Android trycker du på Inställningar och pekar på Ny inkognitoflik eller Privat läge beroende på webbläsare. I Safari i Iphone öppnar du en ny flik och väljer Privat.

Logga ut. Så länge du är inloggad på en tjänst är du enkel att övervaka. Logga därför ut snabbt.

Radera cookies. Mycket övervakning bygger på ­cookies-filer. Du tar bort dem genom att klicka på inställningsknappen till höger i webbläsaren.

I Chrome väljer du Inställningar, Avancerat, Säkerhet och sekretess, Rensa webbinformmation.

I Edge väljer du Inställningar, Radera webbdata, Välj vad du vill radera.

I Firefox väljer du Inställningar, Sekretess, Rensa ut tidigare historik.

Firefox

Kör två webbläsare. Om du väljer bort cookies blir din surfupplevelse sämre eftersom sajterna inte kommer ihåg dina inställningar. En smidig medelväg är att installera två webbläsare. I den ena kopplar du bort alla cookies och använder när du inte vill bli övervakad. I den andra surfar du som vanligt.

Skaffa nya mejladresser. En stor del av den information som samlas in kopplas till din mejladress. Genom att använda flera adresser kan du undvika att det här.

Mellansvåra tips för att skydda dig

Duckduckgo

Byt tjänster. Ingen tvingar dig att använda tjänster som övervakar dig. Du kan exempelvis skippa Google och i stället använda med söktjänsten Duckduckgo (www.duckduckgo.com). Elva andra integritetssäkra alternativ hittar du i vår guide här.

Undvik appar. Du som använder smartphone kan ofta välja mellan att använda app och webbläsaren. Appen samlar in mer information, så för att slippa det är det bäst att undvika appar och i stället besöka tjänstens webbsida.

openmap
Openstreetmap är ett intressant alternativ till Google Maps

Stäng av lokaliseringen. Du bestämmer själv om telefonen ska hålla koll på var du befinner dig. I Android stänger du av det genom att trycka på Inställningar och välja Behörigheter, Platstjänster. Slå av Åtkomst till plats. (menyvalen kan variera lite beroende på vilken version du använder) I Iphone väljer du Inställningar, Platstjänster och slår av den.

Skippa kundkorten. Butikernas kundkort hjälper dem att samla in information om dig. Skippa dem om det känns obehagligt.

Avancerade tips för att skydda dig

Använd kontanter. Varje gång du betalar med kort sparas transaktionen någonstans. Det enda säkra sättet att skydda sig är att använda kontanter.

Skaffa en anonymiseringtjänst. För att övervaka ditt surfande används ofta så kallade ip-adresser. För att slippa det kan du skaffa en vpn-tjänst. Den ger dig en tillfällig ip-adress som inte går att koppla till dig. Nackdelen är att abonnemangen kostar pengar och att de slöar ner din uppkopplingshastighet. Läs mer i vårt test här.

Många kör också gratisprogrammet Tor, som har en egen webbläsare (www.torproject.org).

vpn
En vpn-tjänst ger dig en tillfällig ip-adress.

Skaffa dumtelefon... Alla smarta mobiltelefoner bygger på att appar delar information med varandra. Känns det obehagligt kan du byta till en traditionell mobiltelefon. Den innehåller inte lika många finesser, men den spionerar inte heller på dig.

… med kontantkort. För att öka säkerheten ytterligare kan du förstås undvika ett mobilabonnemang. Om du i stället kör kontantkort kan ingen se vem du är.

Lagra lokalt. Genom att lagra information i molntjänster som Google Drive blir du övervakad. Det enda sättet att undvika detta är att lagra bilder, filmer och annat personligt material på din lokala dator och dela den med andra med hjälp av exempelvis usb-minnen.