Ica-stigIca-stig

Du har börjat köpa mycket läsk i butiken, och nu får du rabattkuponger om just läsk.

Ica har länge använt något som kallas för kundspecifik marknadsföring. Det betyder att de registrerar allt du köper om du drar ditt Ica-kort. Utifrån den här informationen får du erbjudanden som passar just dig. Tekniken används av allt fler butikskedjor, exempelvis Hemköp, Willy och Coop Konsum.


NäthandlarenButikschefen

Du letar efter ett par skor i en nätbutik. Snart får du annonser för just dem – på helt andra sajter.

Att en nätbutik ser vad du gör när du är inloggad på deras sajt är inte så förvånande. Men även annonser på exempelvis DN.se påverkas. Förklaringen är att butikerna använder så kallade annonsnätverk och tredjeparts-cookies.

Om du exempelvis söker efter sportskor hos nätbutiken Zalando så lagras uppgifterna i en fil på din dator. Zalando är ansluten till ett annonsnätverk som köper reklamplats på många sajter, exempelvis DN.se. Du kan därför få personliga Zalando-annonser lite överallt.


Google-Larry ...Google-Larry

Du googlar på ””Barcelona”, och får omedelbart en massa resereklam.
Googles affärsidé bygger på att samla in information om dig – för att kunna skräddarsy reklam.

Om du använder mejltjänsten Gmail skannas dina mejl igenom, och du får reklam utifrån innehållet. På samma sätt anpassas både Googles sökresultat och de annonser som visas utifrån dina tidigare sökningar.

Grundtanken är att du alltid ska vara inloggad på alla tjänster så att de kan samverka, och du kan till och med logga in direkt i webbläsaren Google Chrome.

Poängen för dig är att livet blir enklare. Poängen för Google-grundaren Larry Page är att allt du gör registreras.


... och Facebook-Zuck

Facebook-Zuck

Du och dina vänner får helt olika reklam i Facebook – och den styrs av era intressen.

Även Facebooks vd Mark Zuckerberg tjänar pengar på användarnas information. Varje gång du checkar in, klickar på Gilla, delar en sida eller lägger till en ny kompis ökar Facebooks kunskaper om dig, och det blir lättare att exponera dig för relevant reklam.

Din Facebook-sida avslöjar mycket. En amerikansk undersökning visade exempelvis att det gick att avslöja Facebook-användarnas sexuella läggning och politiska åsikt korrekt i över 80 procent av fallen.


Din chef

Din chef

Du funderar på att söka nytt jobb, och trots att du inte har sagt någonting verkar chefen fatta.

För en arbetsgivare är det lätt att övervaka dig när du surfar och mejlar på jobbdatorn. Lagen säger visserligen att arbetsgivaren inte har rätt att läsa privata mejl, men den konstaterar också att datorn är ett arbetsredskap som arbetsgivaren bestämmer över. Det gör att gränsen för vad som är tillåtet är ganska svår att dra.


Spotify-Daniel

Spotify-Daniel

Du använder Spotify och får tips om att du borde gilla Kent.
Allt fler konsumerar musik och video via tjänster som Spotify och Netflix. Eftersom vi måste logga in har de full koll på vad vi lyssnar och tittar på, och utifrån det kan de hitta mönster. Om du exempelvis lyssnar på Salem Al Fakir och The Ark är chansen stor att du också gillar Kent – det kan Spotify se i sina användarloggar. Få har med andra ord lika bra koll på vår musiksmak som Spotify-vd:n Daniel Ek.


Författaren

Författare

Du läser e-böcker på Amazon Kindle. Plötsligt upptäcker du att någon har ändrat i en bok. Amazons e-boksläsare Kindle samlar in information om vad du läser, hur länge du gör det, när du tar paus och var du slutar läsa.

Den här informationen kan Amazon använda för att skräddarsy reklam, men också för att ge författaren insikt i hur hans eller hennes bok blir läst. Amazon kan även ta bort böcker från din Kindle – liksom ändra stavfel i en bok.


KrögarenKrögare

När du närmar dig en restaurang får du ett erbjudande  i din telefon – från just den restaurangen.

Din smarta telefon vet var du befinner dig (se rutan ovan). Det här gör att vi kan navigera med Google Kartor, men informationen kan även användas av andra appar.

Om du exempelvis laddar hem Rabble får du erbjudanden baserade på var du befinner dig. Att använda platsinformation för reklam på det här sättet blir allt vanligare.


Butikschefen

Butik

Du åker bil till ett shoppingcentrum när du märker hur din nummerplåt blir fotograferad.

När Burger King i Växjö började fotografera bilens nummerplåtar blev många kunder nervösa.

Kameran, som tillhör företaget Facitlty Labs, används för att kartlägga kunderna åt butiker och köpcentra. Med hjälp av bildigenkänning förvandlas bilden till bokstäver och siffror. Eftersom registreringsnumren är offentlig handling går det att se vilka besökarna är och anpassa sin reklam till målgruppen. Det går exempelvis att ha ett budskap när de flesta kunder kommer från låginkomstområden och ett annat när kunderna är rikare.

Motsvarande bildigenkänning används även för att ta in Stockholms stads trängselskatt. Bilens registreringsskylt skannas och räkningen skickas ut per automatik. Och i Googles fototjänster används den här sortens bildigenkänningsfunktion till och med för att identifiera ansikten.


FlygplatschefenFlygplats

Du kopplar upp dig på ett öppet trådlöst nätverk – och blir omedelbart övervakad.

Den som surfar trådlöst på Helsingfors Vanda flygplats blir övervakad. Flygplatsen använder systemet Walkbase för att se hur resenärerna rör sig med hjälp av deras mobiler. Informationen hjälper flygplatsen att minska trängseln, och de påpekar att det inte lagras någon information om enskilda passagerare.