Fernando de Arteaga är vd på Mcue, ett mindre it-bolag vars affärsidé bygger på webbaserade bokningstjänster. Företaget har ett 40-tal kunder med allt från bilverkstäder till TV 4. Den tekniska lösningen bygger mycket på molntjänsten Google Cloud, något han tycker har fungerat bra. Det vill säga fram till alldeles nyligen.

Google
Besviken. Fernando de Arteaga har använt Googles tjänster under lång tid men efter att företaget stängt hans konto tänker ha se över alternativen.

Under natten till tisdag förra veckan stängde nämligen Google av hans konto på molntjänsten och det utan någon som helst förvarning eller möjlighet till att överklaga. Därefter följde tre dagar där Mcues kunder inte kunde använda sig av tjänsterna. Allt medan Fernando de Arteaga förgäves försökte få tag i en människa på Google att prata med.

– Jag har haft tre sömnlösa nätter där jag har försökt kontakta Google på alla möjliga sätt. Jag var till och med uppe vid Googles kontor i Stockholm, men jag släpptes inte in. Jag gjorde allt jag kunde, det viktiga var ju att tjänsterna återaktiverades, säger Fernando de Arteaga.

– Samtidigt har mina kunder ringt och undrat vad som har hänt. De har ju inte kunnat använda tjänsterna alls. Det har varit frustrerande att inte kunna säga något.

Förklaringen Fernando de Arteaga har fått av Google är att han har brutit mot de villkor som finns för Google Cloud. Exakt vilka villkor det rör sig om är han däremot osäker på. Det enda han vet är att Google plötsligt inte kände igen det kontokort han använt sedan flera år tillbaka och att sökmotorsjätten behövde tre dagar på sig för att utvärdera ärendet.

Hur mycket han har förlorat i rena pengar under dessa tre dagar, då han alltså inte kunnat arbeta, har han svårt att uppskatta.

– Jag tvingades bland annat att ställa in ett möte på Mallorca dit 50 säljare skulle komma. Det har skadat min verksamhet enormt och det ger framför allt inte några bra vibbar för mina kunder.

Men det värsta med ärendet tycker han inte är det rent ekonomiska, det är att Google kan behandla sina kunder på ett sådant sätt – utan någon möjlighet till dialog.

– Det här är det mest skrämmande jag varit med om. Jag livnär mig på det här och värdesätter varje kundsamarbete enormt.

När PC För Alla kontaktar Google tycker företaget att det är svårt att kommentera ett enskilt ärende, men att man alltid hänvisar till den onlinebaserade supporten i sådana här fall.

– Generellt gäller att Googles tjänster och support finns online, och vi ser det som det bästa sättet att hjälpa våra användare, skriver Gustaf Brusewitz, kommunikationsansvarig på Google i Norden, i ett mail.

Har då Fernando de Arteagas förtroende för Google påverkats efter det inträffade? Därom råder det inte några tvivel.

– Jag har alltid tänkt att Google är bland det säkraste som finns, att de aldrig krånglar. Men det är viktigt att folk känner till riskerna, att Google kan göra så här om de bara vill, säger han.