Steg för steg: Så skriver du ut med Google Cloud Print

Steg1

1. Öppna Chrome. Öppna Googles webbläsare Chrome. I stället för en webbadress skriver du in chrome://devices i adressfältet och trycker på Retur. Nu ser du en lista över registrerade enheter. För att använda en ny skrivare klickar du på Lägg till skrivare.

skriva ut i chrome

2. Lägg till skrivare. Du ser nu en lista över de skrivare som redan är anslutna till din dator. Dessutom visas skrivardrivrutiner för att exempelvis skapa Onenote-sidor. Se till att den skrivare du vill använda är markerad och klicka på Lägg till skrivare.

Steg3

3. Hantera dina skrivare. Om allt går som det ska får du se bekräftelsen Tack! Nu kan vi sätta igång. För att titta närmare på din skrivare klickar du på Hantera. Nu ser du att den har lagts till på din lista, och du kan även dela den med andra användare.

Steg4

4. Ladda hem appen. Kontrollera om din mobil redan har Cloud Print-funktioner genom att gå till Inställningar, System, Skriv ut. Om du inte hittar funktionen måste du installera den själv. Gå in på Google Play, leta upp Cloud Print och välj Installera, Godkänn.

Steg5

5. Skriv ut från mobilen. Öppna valfri app och ta fram det dokument du vill skriva ut. Om du har Android 4.4 eller senare väljer du Alternativ och pekar på Skriv ut. I äldre mobiler använder du Dela-ikonen och väljer Cloud Print.

Steg6
Exempel på hur utskriftsinställningarna kan se ut i Android 7.

6. Styr din utskrift. Markera din skrivare så får du styra hur utskriften ska se ut och hur många exemplar du ska skriva ut. När du är nöjd klickar du på pilen högst upp till höger för att starta utskriften. Nu skrivs den ut på den skrivare du har valt.

Fakta

Svårighetsgrad: Enkel
Tid: 10 min

Det här behöver du:

  • En internetuppkopplad dator med Google Chrome.
  • En skrivare som är kopplad till datorn.
  • En mobil eller surfplatta med Android.

Det här lär du dig:

  • Vad Google Cloud Print är.
  • Hur du skriver ut från mobil och surfplatta.
  • Att skriva ut från valfri dator.