Streamingtjänsternas frammarsch innebär mer än ett breddat utbud: Nästan ingen privatkopierar musik, film och tv-serier längre. Det visar en undersökning som beställts av Elektronikbranschen. Resultatet får organisationens vd Klas Elm att efterlysa en skrotning av kassettskatten:

Läs också: Så mycket betalar du till Copyswede

– Regeringen måste omedelbart utreda ett nytt system för privatkopieringsersättningen. Nuvarande system gör att konsumenterna kan tvingas betala privatkopieringsersättning samtidigt som de redan betalar upphovsrättsersättning via Spotify och Netflix – de tjänster som undersökningen visar att de framför allt använder. Vi behöver ett system för den digitala tidsåldern, meddelar han i ett uttalande.

Tips: Här ser du omtalade Copyswede-filmen - helt gratis

Den våldsamt debatterade avgiften berör köpare av bland annat surfplattor, smartphones och pc, och anses av Klas Elm vara missriktad då de flesta gått över till streamingtjänster för konsumtion av tv och musik.
 

Så liten andel privatkopierar

  Smartphone Surfplatta Pc
Musik 5% 3% 8%
Film / tv-serier 3% 5% 9%

Den enda vägen framåt är, enligt Klas Elm, att ta efter grannländerna:

– I Finland och Norge har nyligen införts ett system där konsumentens avgifter avskaffats och upphovsmännen ersätts över kulturbudgeten. Ersättningen där baseras på regelbundna marknadsundersökningar, så att ersättningen kan anpassas till teknikens och privatkopieringens verkliga omfattning. Det är dags att Sverige går samma väg, säger Klas Elm.

Copyswede: "Därför behövs kassettskatten"

Ansvarar för kopieringsavgiften gör den upphovsrättsliga organisationen Copyswede, som till IDG.se säger att den nya undersökningen pekar åt ett annat håll än flera andra som gjorts på området. Vd Mattias Åkerlind uppger att man välkomnar Elektronikbranschen till förhandlingsbordet för vidare diskussion kring prissättning.

Fakta

I undersökningen har 1 503 personer fått svara på hur de via olika enheter under den senaste månaden har lyssnat på musik, medan 1 565 personer har fått svara på hur de via olika enheter under den senaste tiden har tittat på film och serier. Undersökningen genomfördes av Ipsos i mars 2016 och baseras på ett representativt urval av den svenska befolkningen från 16 år och uppåt.