Numera ligger det inte bara mjölk, potatis och mjukost i kundvagnarna på stormarknader som Ica, Coop och Willys. I allt större utsträckning kan du också handla dvd-spelare, trådlösa telefoner, webbkameror och andra hemelektronikprodukter.
- Det är en trend som håller i sig, bekräftar Emma Hernell på Handelns Utredningsinstitut, HUI.

Dagligvaruhandeln ökar sin totala försäljning: Ökningen är 6,4 procent hittills i år jämfört med samma period förra året.
- Det är en ovanligt stark utveckling, även med tanke på att det råder högkonjunktur, säger Emma Hernell.
Sällanköpsprodukter står för en betydande del av ökningen, men hur stor del som består av hemelektronik finns det inga siffror på.

Patrik Johansson på Ica Maxi i Västerås har märkt av den ökade försäljningen av hemelektronik under de tre år han har jobbat i butiken.
- Maxi-konceptet är att allt ska finnas under ett och samma tak, säger han. Vi märker att det är jätteuppskattat.
Som exempel annonserar hans butik denna vecka om en ministereo, en webbkamera, en trådlös telefon, en digitalbox, ett headset och en cd/kassettradio.

Ica Maxi satsar på att ha mycket säljpersonal ute i butiken.
- Utan den servicen är man nog borta rätt så fort, säger Patrik Johansson.
Han tror inte att det är någon större skillnad på produktkunskapen hos Icas säljare jämfört med elektronikkedjornas säljare.

På Onoff ser de inte stormarknaderna som något hot:
- Nej, det är inget som är märkbart för oss, säger Inga-Lill Eldin.
Onoff fortsätter att öka sin försäljning, liksom elektronikbranschen i stort. Den totala ökningen är 9,7 procent i år jämfört med samma period förra året.
- Men visst, det är en stenhård, konkurrensutsatt bransch, säger Inga-Lill Eldin och nämner stormarknader, näthandel och nya elektronikkedjor som färska medtävlare om kundernas pengar.

Jenny Stadigs