Sagan om ScanBill och andra skojare aktiva på nätet verkar aldrig ta slut. Konsumentverket har tidigare utfärdat varningar för detta bolag som bland annat skött faktureringen åt det kanske mer kända Trom Brom Srom.

Konsumentverket går idag ut med ytterligare en varning för företaget och dess affärsmetoder som anses vara allt annat än etiska. Anledningen är att de nu verkar startat en ny rusch med faktureringar till privatpersoner och denna gång på ännu högre belopp än tidigare.

Rekommendationerna från Konsumentverket är som vanligt att tillbakavisa alla oberättigade krav, även påminnelser och inkassokrav. Mer information från KO finns i det pressmeddelande som kom den 14 november samt den lathund som presenterades i förra veckan.

ScanBills affärsidé är att på högst tveksamt sätt och ofta utan att de inser det få användare att ringa upp olika betaltjänster istället för sin vanliga Internetleverantör och därigenom åka på en saftig minutavgift för samtalet.

Källa:
Konsumentverket pressrelease