Bredband2

Precis som på Bredbandsbolagets hemsida krävs det bara två futtiga klick för att hitta kontaktuppgifterna till kundtjänsten för Bredband2. ”Kundtjänst” finns angivet på startsidan. Därifrån väljer vi ”Kontakta oss” i högermenyn. Direkt poppar det upp ett formulär som vi kan fylla i om vi vill skicka in ett skriftligt meddelande. När vi skickar ett meddelande får vi en bekräftelse via e-post att det kommit in. Under formuläret är telefonnummer och öppettider listade.

Öppettiderna skiftar en del beroende på vad ärendet gäller. För beställningar och felanmälningar av bredband på vardagar är öppettiderna 08:00-19:00, och på helgen 10:00-14:00. Vid fakturafrågor på vardagar är det 10:00-17:00. Helger är det stängt. Det blir en del att hålla isär, och vi behövde dubbelkolla hemsidan både en och två gånger när vi skulle ringa för att veta om det fortfarande gick att nå fram gällande vårt ärende. Bredband2 har även listat en drös med frågor och svar som vi kan ögna igenom i jakt på ett eventuellt svar på våra bredbandsfrågor.

Slutligen går det att höra av sig via sociala medier. Facebook-chatten är öppen mellan 09:00-17:00 och meddelanden besvaras inom en timme. Öppettiderna för Facebook-chatten är dock inte utannonserade på hemsidan utan det är något som kunden får kolla upp själv på Facebook.

Tjänster

Bredband2 erbjuder fibertjänster från 1-10 Mbit/s till 1-10 Gbit/s och ger support på dessa. Ett krav för att få support är att det gäller direktanslutning. Skulle det gälla support på enheter som inte ingår i den tjänst som Bredband2 tillhandahåller, exempelvis om du behöver hjälp med din egen router, hänvisar Bredband2 dig till tillverkaren av routern istället.

Bredband2

Svarstider
Notera nedan att vi inte mätt svarstid på kvällar för fakturafrågor. Det beror helt enkelt på att fakturafrågor stänger klockan 17:00. Här ser vi alla fall att snittiden för att få svar på fakturafrågor på vardagar ligger på 6 minuter. Över dagen ser det ut enligt följande:

Förmiddag: 10 minuter
Dag: 2 minuter
Helg: Stängt

Att nå teknisk support under vardagar tar i genomsnitt 6,5 minuter. Snittiden fördelad över dagen är:

Förmiddag: 14 minuter
Dag: 2 minuter
Kväll: 3,5 minuter
Helg: 64 minuter

Väntetiden är som ni märker klart högre på förmiddagen än övriga tider. Notera också skillnaden mellan svarstider på vardagar och svarstiden på helgen. Som tidigare nämnt ska helgsiffrorna tas med en nypa salt, då det rör sig om en mätning som gjorts under en enda helg, men i det här testet är det ändå en anmärkningsvärd kontrast. När vi ringde under förmiddagen på söndagen hann vi ringa i 100 minuter och 40 sekunder, sedan dog batteriet på telefonen.

Omdöme

Bredband2 erbjuder inte bara snabbt bredband utan är också - undantaget helgen - väldigt snabba på att svara i telefon. Snittiden under dagen, både när det handlar om fakturafrågor eller teknisk support, är två minuter - vilket såklart är väldigt trevligt.

Snittiden det tar att få svar under vardagar är testets näst snabbaste, vilket väger tungt i vår bedömning. Plus också för att vi får löpande uppdateringar om vilken köplats vi har när vi väntar. Det är dock trist att det inte går ringa angående fakturafrågor efter klockan 17:00 på vardagar, eller överhuvudtaget på helgen. Själva hemsidan är lättnavigerad, men variationen på öppettiderna kan vara lite bökiga att hålla isär.

Fakta Bredband2:

Kontakt: http://www.bredband2.com
Öppettider telefon vardagar: 08:00-19:00 / 10:00-17:00 (faktura)
Öppettider telefon helgdagar: 10:00-14:00
Svarstid vardagar faktura: 6 minuter
Svarstid vardagar teknisk support: 6,5 minuter
Svarstid helger faktura: Stängt
Svarstid helger teknisk support: 65 minuter
Kontaktalternativ: Telefon, e-post, Facebook

plus

Näst snabbast svarstider
Kort kötid på dagen och kvällen
Informerar löpande om köplats 
Lätt att hitta kontaktuppgifter

minus

Kortare öppettider för fakturafrågor på vardagar
Faktura stängt på helgen
Lång kötid på helgen

      Betyg 7 av 10Betyg 7 av 10