Telia

Telia erbjuder väldigt många typer av tjänster, vilket hade kunnat göra hemsidan svårnavigerad för oss arma kunder som bara vill hitta rätt kontaktuppgifter. Lyckligtvis är designen enkel och länkarna till ”Support” och ”Kontakta oss” ligger synliga högt upp på startvyn. Klickar du på ”Support” kan du i nästa steg välja att felsöka och felanmäla ditt fasta bredband direkt via hemsidan. Väljer du ”Kontakta oss” får du först välja vad ärendet gäller, och därefter presenteras telefonnummer, länk till chatt och en lista på öppettider.

Bland de leverantörer vi testat har Telia, näst efter Bredbandsbolaget, bäst öppettider på vardagar. På vardagar har de öppet mellan 08:00-21:00 och helgdagar mellan 09:00-17:00. Chatten har öppet samma tider. Det finns möjlighet att skicka e-post men tyvärr besvaras frågor rörande fakturor eller teknisk support enbart via telefon eller chatt. Det går också att få hjälp via Telias Facebook-chatt och på Twitter, även om det inte annonseras på hemsidan. Svarstiden på Facebook är ungefär densamma som hos Bredbandsbolaget; inom en timme.

Tjänster

Telia har full support på alla tjänster och all utrustning som de själva tillhandahåller. Om du en egen router kan Telia tipsa om hur du ska koppla in den och kontrollera signalen till din tjänst, men de hjälper inte till med egna routerns inställningar. Om du funderar över något som är utanför bredbandssupportens område har Telia något de kallar Premium-support, vilket är en betalsupport som är tekniskt inriktad. Där kan du få hjälp med alltifrån datorn, nätverket, teven, telefonen, hemmabiosystemet eller annan hemelektronik.

Telia

Svarstider
Telia kammar tyvärr hem den inte helt smickrande förstaplatsen när det gäller längst svarstider rörande fakturafrågor. Snittiden för att få svar på fakturafrågor på vardagar ligger på 26 minuter. På helger är den 28 minuter. Tittar vi på snittider för dagen ser det ut enligt följande:

Förmiddag: 14,5 minuter
Dag: 22 minuter
Kväll: 41 minuter

Att ringa teknisk support går snabbare. Snittiden under vardagar är 19 minuter. På helger är den 17,5 minuter. Snittiden fördelad över dagen är:

Förmiddag: 15 minuter
Dag: 9,5 minuter
Kväll: 33 minuter

Fakturafrågor på chatten besvaras i snitt på 9,5 minuter under vardagar, och på 30 minuter på helgen. Chattfrågor som rör ADSL besvaras i snitt på 6 minuter, och fiber på 7,5 minuter. På helgen besvaras ADSL-frågor på 5 minuter och frågor om fiber på 4,5 minuter. Generellt var svarstiderna på chatten kortare än när vi ringde, men svarstiden kunde skilja sig väldigt mycket åt beroende på tidpunkt på dagen.

Viktigt att påpeka är Telia är den enda av de sex testade leverantörerna som har en chattfunktion på hemsidan som täcker fakturafrågor och teknisk support av fast bredband. Tele2 har också chatt men de besvarar alla ADSL-relaterade frågor via telefon.

Omdöme

Telias hemsida är lättnavigerad och användarvänlig. Det går snabbt att hitta telefonnummer till kundtjänsten och länk till chatten. Extra plus för chattfunktionen och att den fungerar vid frågor rörande fast bredband. När vi ringer till kundtjänsten är det lätt att trycka sig fram genom de olika knappalternativen och vi får veta både beräknad kötid och aktuell köplats. Därefter får vi löpande höra vilken köplats vi har, vilket gör det enkelt att lägga ifrån sig telefonen och sysselsätta sig med annat medan vi väntar.

Att vänta är också - tyvärr - något vi får göra väldigt ofta när vi ringer Telia. Snittiden hör till de högsta i hela testet. Vid ett tillfälle ringde vi klockan 08:00 på morgonen, precis när de öppnat, och då var kötiden 58 sekunder. När vi sedan ringde några minuter senare var kötiden uppe i 26 minuter. Då svarstiderna väger tungt i det här testet återspeglas det också i vårt omdöme.

Fakta Telia:

Kontakt: http://www.telia.se/privat
Öppettider telefon vardagar: 08:00-21:00
Öppettider telefon helgdagar: 09:00-17:00 
Öppettider chatt vardagar:  08:00-21:00
Öppettider chatt helgdagar: 09:00-17:00 
Svarstid vardagar faktura: 26 minuter
Svarstid vardagar teknisk support: 19 minuter
Svarstid helger faktura: 28 minuter
Svarstid helger teknisk support: 17,5 minuter
Kontaktalternativ: Telefon, e-post, chatt, Facebook

plus

Lättnavigerad hemsida
Heltäckande chattfunktion
Anger förväntad kötid och köplats i telefon

minus

Väldigt långa väntetider

      Betyg 6 av 10Betyg 6 av 10