Tele2

Det är enkelt att hitta kontaktuppgifter till Tele2:s kundtjänst på hemsidan. Ett klick på ”Support”-knappen på startsidan och vi kommer till en meny som presenterar ett flertal val. ADSL ligger sorterat under ”Övriga val” och klickar vi där kan vi hitta en hel del trevligheter såsom startguider och information om driftstörningar. För att hitta kontaktuppgifter till kundtjänsten är det dock ”Kontakta oss” som gäller. Här kan vi välja om vi vill kontakta Tele2 via telefon, chatt, e-post eller via Facebook. Gott om kontaktmöjligheter, med andra ord.

När det handlar om ADSL är det dock telefon eller e-post som gäller; chatten är endast till för frågor som rör mobiltelefoni och mobilt bredband. Det är såklart trist, men det vägs upp av snabba svarstider i telefonen och snabb återkoppling via e-post. När vi kontaktade Tele2 via sistnämnda fick vi återkoppling inom drygt en timme.

Öppettiderna för telefon vardagar är 07:00-20:00 och 09:00-15:00 på helgen. En liten men trevlig detalj är att Tele2 listar telefontider när det är lägst risk för kö. Vi hade gärna sett att fler leverantörer gjort likadant. Nu är det bara Tele2 och Bahnhof som gör det.

Tjänster

Över telefonen erbjuder Tele2 full service och felsökningssupport, inklusive fjärrhjälp. Om de vid felsökning inte kan lösa problemet direkt över telefonen skapar de ett ett ärende till sina tekniker, som då tar över ärendet. Vid felsökning av Tele2:s egen router gäller full support. Om du skulle ha en egen router/extra antenn får du kontakta leverantören till den hårdvaran istället för att göra felanmälan.

Tele2

Svarstider
Väntetiden när vi ringer Tele2 är kort, vare sig vi ringer angående fakturafrågor eller till teknisk support. Faktum är att Tele2 - trumvirrvel - har kortast kötider i hela testet(!) Snittiden för att få svar på fakturafrågor på vardagar ligger på 6 minuter. Samma tid på helgen. Över dagen ser det ut enligt följande:

Förmiddag: 6 minuter
Dag: 2 minuter
Kväll: 10 minuter

Att nå teknisk support under vardagar tar i genomsnitt 5,5 minuter. Snittiden fördelad över dagen är:

Förmiddag: 5,5 minuter
Dag: 2 minuter
Kväll: 9 minuter
Helg: 5,5 minuter

Omdöme

Det är tråkigt att Tele2 enbart hanterar mobilfrågor och mobila bredband via sin chatt, men de väger upp det med råge genom att ha testets kortaste snittider på telefonsamtal. Sex minuter i svarstid vid fakturafrågor och 5,5 minuter i svarstid vid teknisk support är mycket bra. Tele2 är dessutom snabba på återkoppling via e-post och på Facebook. Att hitta kontaktuppgifter på hemsidan är enkelt och för den som vill finns det gott om webbinformation att hämta, bland annat installationsguider, information driftstörningar och guider vid felsökningar. Synd bara på chatten, som sagt.

Fakta Tele2:

Kontakt: http://www.tele2.se
Öppettider telefon vardagar: 07:00-20:00
Öppettider telefon helgdagar: 09:00-15:00
Svarstid vardagar faktura: 6 minuter
Svarstid vardagar teknisk support: 5,5 minuter
Svarstid helger faktura: 6 minuter
Svarstid helger teknisk support: 5,5 minuter
Kontaktalternativ: Telefon, e-post, chatt, Facebook

plus

Snabbast svarstider i testet
Snabb återkoppling via e-post
Lättnavigerad hemsida

minus

Ingen support av fast bredband via chatten

      Betyg 9 av 10Betyg 9 av 10