Bahnhof

I jämförelse med de andra bredbandsleverantörerna vi kikat på såhär långt är det lite bökigare att hitta rätt på Bahnhofs hemsida. Det finns ingen tydlig hänvisning till support eller kundtjänst, utan först måste vi klicka på ”Hjälp”, sedan välja ”Privat”, sedan ”Öppettider”.

För att nå e-postfunktionen behöver kunden först klicka in på frågor rörande bredband, sedan klicka "Frågor och svar om bredband", scrolla ner och klicka "Nej" på frågan "Fick du svar på din fråga?" Det hade onekligen varit smidigare med en genväg direkt till e-postformuläret istället. Plus dock för att Bahnhof listar vilka timmar under dagen som det brukar vara kortast respektive längst kötid på.

På vardagar har Bahnhof öppet mellan 08:00-19:00 och helgdagar mellan 10:00-14:30. Värt att notera är att fakturafrågor stänger redan klockan 17:00 på vardagar och är helt stängd under helger. Vi har således inte mätt svarstider för fakturafrågor på kvällen.

Utöver telefon och e-post går det kontakta Bahnhof på sociala medier som Facebook och Twitter. Tyvär finns inga noterade öppettider för Facebook-chatten, varken på hemsidan eller på Bahnhofs Facebook-sida, men alltid trevligt att funktionen finns. Svarstiden ligger inom en timme.

Tjänster

Bahnhof ger support på telefon för alla sina tjänster: Bredband, IP-telefoni, HD-tv, Integrity VPN, e-post från Bahnhof, samt antivirus och brandvägg. De erbjuder också fjärrstyrning för att dela kundens skärm och lösa problem på distans. Det finns inget särskilt abonnemang för extrahjälp utan Bahnhof ger bara support för sina egna tjänster och utrustning. I mån av tid kan de ge råd till kunder som exempelvis köpt egen router eller ska sätta upp hemmanätverk.

Bahnhof

Svarstider
Snittiden för att få svar på fakturafrågor på vardagar ligger på 6 minuter. Snittider för dagen ser det ut enligt följande:

Förmiddag: 8,5 minuter
Dag: 3,5 minuter
Helg: Stängt

Att nå teknisk support under vardagar tar i genomsnitt 23 minuter, vilket är den längsta snittiden för teknisk support bland bredbandsleverantörerna i det här testet. Snittiden fördelad över dagen är:

Förmiddag: 23 minuter
Dag: 11,5 minuter
Kväll: 34,5 minuter
Helg: 15 minuter

Omdöme

Bahnhof har en del att jobba på. Hemsidan är i dagslaget en aning svårnavigerad och kötiderna ofta långa. Som för att spä på frustrationen lite extra uppges inte förväntad kötid eller vilken köplats vi har när vi ringer teknisk support. Efter att ha knappat in uppgifter börjar det bara att ringa, och ringa, och ringa. Under helgen inträffade det dessutom, vid flera tillfällen, att alla linjer var upptagna, varpå vi uppmanades att prova igen senare.

Bahnhof har egen kundservice in-house och befinner sig i kraftig tillväxt. Till följd av detta uppges de leta efter en ny lokal för att kunna starta ännu ett callcenter. Troligtvis är det en del av förklaringen till de långa väntetiderna, men det mildrar tyvärr inte frustrationen när vi ringer. I nuläget finns det en stor förbättringspotential hos Bahnhofs kundtjänst när vi talar tillgänglighet, och förhoppningsvis visar nästa test bättre resultat.

Fakta Bahnhof:

Kontakt: https://www.bahnhof.se
Öppettider telefon vardagar: 08:00-19:00 / 08-17:00 (faktura)
Öppettider telefon helgdagar: 10:00-14:30
Svarstid vardagar faktura:  6 minuter
Svarstid vardagar teknisk support: 23 minuter
Svarstid helger teknisk support: 15 minuter
Kontaktalternativ: Telefon, e-post, Facebook

plus

Snabba på fakturafrågor
Graf som visar kortast kötider

minus

Längst kötid på teknisk support
Omständigt att skicka e-post via hemsidan
Anges inte kötid eller köplats när vi ringer teknisk support
Kommer inte alltid fram

      Betyg 5 av 10Betyg 5 av 10