Teknikgröngölingar behöver vår hjälp. De snubblar ofta över samma hinder, och en del upprepar sina misstag igen och igen. En bekant eller släkting kan kosta dig många timmar av informell it-support. Här samlar vi åtta tips du kan dela med dig av och förhoppningsvis slippa nästa desperata samtal.

Och för nybörjaren som läser: Här är en snabbkurs i grundläggande it-säkerhet och it-beslut.

Supportbluff

1. Låt dig inte luras av supportbedragare

”Hej jag heter Lisa och ringer från Microsoft-supporten” – så kan det låta när ett okänt nummer plötsligt ringer dig och påstår att du har problem med datorn som de kan hjälpa till med. Det kan också dyka upp en dialogruta som meddelar att du har fått virus eller något annat, och visar ett telefonnummer till ”Windows-supporten” eller liknande.

Läs mer: Blåst på 5 000 kronor efter falskt Microsoft-samtal: "Kändes fruktansvärt"

Fall inte för det här bedrägeriet!

I bästa fall blir du bara pålurad ett ”supportkontrakt” som kostar några hundralappar om året och inte gör ett dyft. I värsta fall blir du bestulen på din identitet och kanske mer än så beroende på vad bedragarna kommer över i din dator.

Ge aldrig tillträde till din dator till någon utomstående som du inte själv har kontaktat. Detsamma gäller kortuppgifter och annat privat. Om du får ett samtal av det här slaget: Lägg på direkt.