Du sitter hemma i soffan och tittar på film när du känner dig lite hungrig. ”Beställ en pizza” säger du rakt ut i luften och efter en stund står pizzabudet utanför dörren med din rykande färska capricciosa. Doften gör dig våldsamt sugen på en resa till Italien så du frågar ”Vad kostar flyget till Rom?” – och du får omedelbart ett pris.

När den gigantiska pizzan är uppäten börjar samvetet gnaga. ”Boka ett aerobics-pass i morgon klockan elva”, säger du skamset.

Läs även: Vi testar hur bra Google Home fungerar i Sverige

Det här är inte någon avlägsen framtidsvision utan en realitet i USA. Både Amazon och Google hårdsatsar på sina smarta högtalare Echo och Home – och på de röststyrda systemen Alexa och Assistent som finns under ytan.
Vad det handlar om är alltså internetuppkopplade bordshögtalare som tack vare inbyggda mikrofoner kan ta emot röstkommandon. I USA säljs de sedan flera år tillbaka, medan vi svenskar fortfarande måste vänta.

Att använda rösten för att exempelvis beställa pizza, flygresor, gymträning och göra internetsökningar tilltalar inte bara tekniknördarna. Enligt analysföretaget Emarketer kommer mer än 35 miljoner amerikaner att använda smarta högtalare innan året är slut.

Det intressanta är att Google här har hamnat på efterkälken. Undersökningen visar att Amazon har hela 71 procent medan Google hamnar under 24 procent. Det här kan totalt förändra marknaden.

Många tror att röstsökningar är på väg att slå ut det traditionella textsöket, och den som dominerar den här marknaden blir framtidens vinnare. Det stora problemet för Google är att hela deras affärsmodell bygger på att sälja reklam som styrs av vår användning – och den här reklamen presenteras i form av textlänkar. Med röstsökningar och svar via en uppkopplad högtalare börjar den här affärsmodellen knaka i fogarna.

Läs även: Bråk i hemmet fick Google Home att ringa polisen

Att ledande aktörer skoningslöst slås ut i it-världen har vi sett många exempel på de senaste decennierna. Sökmotorn Altavista, webbläsaren Netscape och chattprogrammet ICQ var en gång i tiden helt dominerande, men de krossades av nya aktörer som var bättre på att anpassa sig till den nya tekniken.

Det här är förstås Google väl medvetna om, och en stor del av nyheterna från deras stora utvecklarkonferens IO som hölls i maj handlade just om smarta assistenter.

Att googla har sedan många år blivit det verb vi använder när vi söker på nätet. Kanske börjar vi prata om att amazona eller alexa är vi gör röstsökningar.

Klart är i alla fall att nästa it-krig utspelar sig i ditt vardagsrum, och att Google och Amazon inte blir ensamma. Apple har också lanserat sin motsvarighet, Homepod, och Microsoft lär lansera nya prylar som kör Cortana, alltså de röststyrda system som i dag finns för deras datorer, mobiler och surfplattor.

Och den traditionella textsökningen möter definitivt en rejäl utmaning när vi kan sitta i vardagsrumssoffan och beställa pizzor, resor och gymtider – bara genom att prata rakt ut i luften.