I dag den 12 juli kommer stora delar av nätet i form av hemsidor, communities och internetanvändare gå samman i Battle for the Net för att uppmärksamma de nedmonteringar som amerikanska FCC, som är myndigheten som ansvarar för etermedier, planerar för nätneutraliteten i USA. Hemsidor och sociala medier kommer under protesten att kläs i banderoller och material för att uppmärksamma frågan och uppmana internetanvändare att göra sina röster hörda och kämpa för ett neutralt internet.

Missa inte: Han säljer sin surfhistorik i protest på Blocket

Nätneutralitet är då principen att all data på internet ska behandlas likvärdigt. Snarare än att en internetleverantör kan bestämma vilken data som ska prioriteras.

Argumentet är att internet blivit ett så lyckats projekt för mänskligheten just för att det varit neutralt vilket gjort det möjligt för användare att bruka sin yttrandefrihet, utbyta idéer och skapa innehåll fritt snarare än att internetleverantörerna bestämmer vad som ska distruberas, lite mer som en tv-kanal. Något som många också menar kan leda till censur.

Argumentet som istället förs av det republikaner-ledda FCC är att nätneutraliteten är ett hinder som anses ekonomiskt dåligt för företagen.

Bland de som medverkar i protesten 12 juli syns Amazon, Etsy, Kickstarter, Netflix, Twitter, Vimeo, Github, REddit, Y Combinatorm, Mozilla, Pornhub, Okcupid, Adblock, ABP, Airbnb, Bandcamp, Bittorrent, Boingboing, Chess.com, Creative Commons, Deviant Art, Discord, Dropbox, Duckduck Go, Foursquare, Funnyordie, Greenpeace, imgur, Medium, Newgrounds, Opera, Palantir.net, Pantheon, Patreon, Redtube, Sonos, Spotify, World Wide Web Foundation och många, många fler.

Den 17 juli är sedan sista dagen som FCC tar emot kommentarer från allmänheten i ärendet.