Det var i våras som Brita Widebergs far gick bort. Tidigare hade han installerat fiber i sitt hus, och beställt bredband från Ownit, vilket kopplades på strax efter hans bortgång.

– Pappa betalade fiberinstallationen i vintras, det var en stor summa. Därefter hörde vi ingenting. Jag hade ingen aning om att ett abonnemang skulle sättas igång nu, säger Brita Wideberg.

När så en kvartalsfaktura för perioden 1 juli till 30 september dök upp blev hon förvånad, och bestämde sig genast för att kontakta Ownit. Men istället för riva fakturan informerade Ownit henne om att abonnemanget absolut inte kunde avslutas innan bindningstiden var över. I stället skulle dödsboet tvingas betala abonnemanget – fram till januari 2019.

Läs även: Så väljer du vad som ska hända med ditt Facebook-konto när du dör

– Jag trodde ju att det skulle gå att stoppa abonnemanget, men Ownit förklarade att det var samma sak som om pappa skulle ha köpt en bil. Men det höll jag inte med om; bensinen tankar man ju när man vill, och bilen går alltid att sälja.

Eftersom huset numera är sålt föreslog Ownit att de nya ägarna skulle ta över abonnemanget.

– Men vi vet ju inte om köparen kommer vilja ha just den här leverantören, menar Brita.

När PC för Alla kontaktar Ownit förklarar företaget att rutinen vid dödsfall är att abonnemanget sägs upp och att alla kostnader som inte rör installation eller hårdvara stryks.

– Det har begåtts ett misstag från vår sida. Det här är ett solklart fall där abonnemanget inte ska betalas, säger Aron Samuelsson, presschef på Telenor som äger Ownit.

Hur kan det bli så här då?
– Den enda förklaringen jag har är att det har skett ett fel i våra system.

För Brita Wideberg är ett bredbandsabonnemang det sista hon vill tänka på nu. Kontakten med Ownit tycker hon inte heller har varit acceptabel.

– Man känner sig illa behandlad. Det är smaklöst. Vi har ju haft tillräckligt med andra saker att ta hand om.