Adblock Plus, ett omåttligt populärt tillägg för att blockera störande annonser på hemsidor, fick kortvarig konkurrens när ett bluffprogram med samma namn lyckades ta sig in på Chrome Web Store. Totalt ska 37 000 användare ha hunnit ladda ned "fel" Adblock Plus. Tilltaget upptäcktes av säkerhetsexperten Swift on Security, som i flera tweets synliggjorde Googles säkerhetsmiss.

Tvärtemot syftet med en annonsblockerare ska kopian ha bombarderat användarna med störande reklam och oombedd öppnat flera märkliga flikar i webbläsaren Chrome. Efter att Google uppmärksammats om incidenten åkte insticksprogrammet snabbt ut från Chrome Web Store.

Varför ett program med exakt samma namn som ett redan existerande plugin lyckades passera igenom Googles granskning är oklart. Det fejkade Adblock Plus-programmet fick, föga förvånande, väldigt negativa recensioner av de olycksaliga som hann ladda ned det. Bleepingcomputer uppger att det inte är första gången Chrome Web Store administrerar bluffappar, och att problemet delvis tycks bero på att processen för godkännande av nya program delvis är automatiserad.