I dagarna har Nordea gått ut med en varning till sina kunder. Folk har blivit uppringda av någon som säger sig arbeta för banken, och som ber dem att signera något med Bankid eller med inloggningsdosa och kod. Gör du som bedragaren säger är risken hög att du samtidigt ger denne fri lejd till ditt bankkonto eller andra känsliga inloggningar.

10 tips: Så skyddar du dig mot id-kapning på nätet

Nordea är inte den enda bank vars kunder utsatts för denna typ av bedrägerier på sistone. För en dryg vecka sedan gick Swedbank ut med en liknande varning. Bedrägerna kring Bankid, som förvaltas av Finansiell ID-teknik, har fått mycket uppmärksamhet på sistone.

– Det senaste året har vi märkt att bedragare ringer våra kunder och uppger sig vara personal på Nordea för att komma åt deras uppgifter. Som kund är du skyldig att aldrig lämna ut dina uppgifter, säger Nordeas kommunikationschef Magnus Nelin till Expressen.

Tidningen har även varit i kontakt med Jan Olsson på polisens nationella bedrägericentrum. Han säger att det är "ganska vanligt" att folk går på bedragarnas bluff. Enligt honom verkar människornas benägenhet att låta sig luras vara roten till problemen, snarare än själva tjänstens säkerhet.

– Det spelar ju ingen roll hur bra säkerhet som bank-ID och internetbanken har när det kommer till att människor själva lämnar ut sina uppgifter. Men det är svårt, bedragarna är skickliga, säger Jan Olsson till Expressen.

Be alltid att få ringa upp

Den bästa metoden för att avslöja bluffare av denna typ är att inte logga in med Bankid eller bankdosan på stående fot, uppger Nordea. I stället ska du be om att få ringa upp banken på egen hand för att bekräfta att personen verkligen ringer på uppdrag av den de säger sig representera.

Läs vidare: Bank-id-bedragarna tömde Jennys konto – så gick det till