4: Abonnemangsfällor – succékrokar med vassa hullingar

Kvinna med Macbook

I våras hade 200 000 svenskar hunnit bli lurade av så kallade abonnemangsfällor. Dessa går ut på att locka dig med ett billigt och attraktivt erbjudande i någon form, gömma undan den finstilta villkorstexten och sedan kroka fast dig i dyra prenumerationer som är svåra att ta sig ur. Abonnemangsfällorna har blivit en väldigt lönsam mångmiljonindustri, och varje dag trillar nya offer dit.

Så går det till: Enligt Konsumentverket (se sid 17) håller 51 procent av alla inrapporterade abonnemangsfällor till på internet. Vanliga formuleringar inkluderar "Svara på våra frågor, få en smartphone och betala bara frakten", "Gör anspråk på din produkt i dag – betala bara frakt" och "Prova vår tjänst gratis i 1 månad!".

Ofta cirkulerar denna typ av fällor i sociala kanaler som Facebook eller fastnar (förhoppningsvis) i inkorgens skräpfilter. Det är vanligt att offren skriver upp sig för ett erbjudande eller en tjänst, och inte märker att de gått i fällan förrän fakturorna dimper ned på löpande band. Att ta sig ur de ofrivilliga prenumerationerna kan vara väldigt jobbigt – särskilt om företaget är baserat utomlands eller gör sig otillgängligt.

Så skyddar du dig: Läs igenom avtalet extremt noga innan du anmäler intresse för orimligt billiga produkter och tjänster. Hittar du inga villkor över huvud taget är det läge att dra öronen åt sig. Om du råkat ingå ofrivilliga avtal på grund av brister i informationen hos avsändaren är det inte säkert att du är skyldig att betala. Alla avtal som ingås på distans omfattas normalt sett av 14 dagars ångerrätt om företaget är registrerat i EU, Norge eller Island. Läs gärna mer om abonnemangsfällor hos Konsumentverket.