Snacka om tuff start på månaden. Sedan den 1 december har Bredbandsbolaget lidit av driftproblem som påverkar såväl företagets möjligheter att utföra kundservice som kunder som vill aktivera tjänster och administrera sina abonnemang på Mina Sidor. Initialt omfattades en stor mängd system av driftproblemen, vars orsak enligt bredbandsleverantören åtgärdades snabbt därpå.

Däremot lider systemen för kundsupport fortfarande av sviterna – och slutgiltig klartid för när allt ska fungera som vanligt är inte satt förrän den 15 december. På Bredbandsbolagets Facebooksida uppdaterar leverantören sina kunder kontinuerligt, men hos dessa verkar tålamodet tryta och flera krav på kompensation för det inträffade har luftats.

Bredbandsbolagets presschef Aron Samuelsson beklagar det inträffade:

– Förra fredagen drabbades vi av en driftstörning. Denna ser vi som särskilt allvarlig då den påverkade vår kundtjänst på ett ganska omfattande sätt, och vi har inte kunnat hjälpa kunder som vi velat. Kundernas uppkopplingar ska inte ha påverkats av problemen, utan det handlar främst om de system som vår kundservice använder för att lösa ärenden.

Samtidigt har det uppstått problem med företagets e-post, som nyligen migrerat till en ny plattform. Ett antal kunder har inte kunnat nå sina mejlkorgar på flera dagar. Bredbandsbolaget har dock börjat erbjuda en alternativ väg (via länk på Facebooksidan) in till tjänsten, och man tror sig nu ha nått ut till de flesta som drabbats.

– Vår absolut högsta prioritet just nu är att alla ska kunna komma åt sin mejl, och att kundservice ska komma tillbaka till full kapacitet. Det blir successivt bättre med våra system varje dag, men efterarbetet har tagit längre tid än vi först trodde. Jag vill poängtera att 15 december är det datum då vår kapacitet beräknas vara helt återställd, men att vi redan nu gör vårt bästa för att hjälpa kunder, säger Aron Samuelsson.

Planerar ni att kompensera dem som drabbats?
– Sådana här saker utreder vi på individnivå. Utgångspunkten i kompensationsfrågor är alltid hur allvarligt den enskilda kunden drabbats av problemen.