Det var inte många veckor sedan som Facebook gick ut med att man skulle börja prioritera inlägg från vänner och andra närstående för visning i användarnas nyhetsflöden. Detta efter att den sociala plattformen successivt börjat visa allt mer inlägg från sidor, organisationer och företag – något som enligt grundaren Mark Zuckerberg gick emot Facebooks relationsfokuserade grundpriciper och skapade onödig stress och osämja.

Läs också: Facebook uppfinner ny tidsenhet – exakt så lång är en "flick"

Nu aviseras nästa förändring: Det blir mer lokalt innehåll på Facebook framöver. För att öka relevansen på inlägg i användarnas nyhetsflöden ska det sociala nätverket börja analysera inläggsklick utifrån geografisk position. Sedan visas dessa högre upp i ditt nyhetsflöde om det råkar vara så att du befinner dig i närheten av andra som klickat.

"Om ett inlägg är från en publicist i ditt område, vars sida du antingen redan följer eller om en vän delar ett inlägg från den, finns det en god chans att det prioriteras i ditt nyhetsflöde", skriver Facebook i en artikel som beskriver förändringen mer i detalj.

Medier som förfasats över att Facebook numera prioriterar relationer i stället för nyhetsinlägg kan alltså till viss del andas ut. Sociala medier-jättens satsning på lokala nyheter kommer inledningsvis rullas i USA, men fler länder ska omfattas av den nya prioriteringen senare under året.