Efter en riktigt strulig process med att aktivera Windows 10 i en pc efter moderkortsbyte skrev Mikael Lindkvist en krönika där han sågade Microsofts aktiveringsförfarande och support. Och det tog inte lång tid innan läsarna hörde av sig och delade med sig av likartade erfarenheter:

"Som om man var en tjuv"

Jag har råkat ut för samma sak som du vad gäller licenser och aktivering till en företagsdator. Den datorn gick klanderfritt med Win 8.1 Pro i två år tills kunden uppdaterade den med gratisversionen av Win 10 Pro. Så hände något och jag bytte moderkortet. Efter detta gick datorn, utan någon påminnelse att man skulle aktivera om Win 10 i ett år till. Den krävde alltså ingen aktivering efter moderkortsbytet. Efter ett år började det dyka upp påminnelser om att operativsystemet var en piratkopia, som om man vore en tjuv.

/Matz

Lärde mig den hårda vägen

Jag lider med dig. Har själv haft samma problem dubbelt upp. Lärde mig den hårda vägen att Windows 10 (alla versioner utom Enterprise) primärt knyts till moderkortet. Byter man moderkort av annan anledning än att det tidigare gått sönder och ersatts med ett snarlikt ska man formellt köpa en ny licens!

Byter man vad som helst utom systemdisk och moderkort är det inga problem att återaktivera licensen. (Förutsatt att man inte byter komponenter flera gånger i veckan).

/Olle

Gå över till Linux?

Jag köpte min HP för 6 år sedan med Windows 8 installerat och uppgraderade sedan till Windows 8 och sedan efter viss möda till Windows 10, med hjälp av en kompis som är bra på datorer. Efter en tid – kanske ett halvår – dök det upp på skärmen längst ned till höger att jag skulle aktivera Windows.

Och jag försökte och försökte och blev mer och mer förbannad och sökte så småningom upp Windows-supporten. De hörde av sig efter en månad och pratade om att jag skulle skriva in nyckeln till Windows 10. Jag förklarade att jag aldrig fått någon sådan – varken till de två åttorna eller nr 10 – då ju dessa fanns i datorn, okända för mig.

Skaffa dem från HP då sade han, vilket man inte kunde där.

Jag fick ett par disketter med en nyckel till Windows 8 innebärande att om jag körde den skulle det ske en ominstallation. Jag hade då förlorat allt på min dator. En generalskandal att det inte funkar alltså, men vad göra, sluta med Windows kanske och gå över till Linux?

/Lasse

Det säger sig själv

Tycker det säger sig själv varför Microsoft gör på detta sätt. Om vem som helst bara kunde läsa en aktiveringsnyckel på någons dator – alternativt be någon som registrerat sin nyckel att vara den första att logga in på en nyinstallerad dator – skulle Microsoft få än mindre i kassan. Däremot håller jag med om att deras support borde kunna hantera sådant 24/7

/Jimmy

Har inte orkat med processen

Rent generellt tycker jag det fungerar bra, även om jag själv har stött på vissa problem. Bland annat fick man ju sitt W10 till skänks om man deltog i Insiderprogrammet. Just detta har väl funkat sådär. Jag hoppade på tåget för tre av mina datorer, och på två av dem resulterade det i långa samtal med supporten (>2x1 tim) innan problemen med aktiveringen löstes.

En av datorerna fick problem med uppdateringar. Den laddade hem, talade om att installationen inte gick att genomföra – och detta upprepades vid varje uppstart. Lätt irriterande om du frågar mig. Till slut fick jag rådet att installera om W10 vilket jag gjorde. Och då vägras aktiveringen helt! Och jag har ännu inte orkat processen med MS för att få igång datorn...

/Bjarne

Fult med OEM-licenser

Jag har fått info att OEM-licenser är kopplade till hårdvara, och kan endast aktiveras på endast en "hårdvara". Därav köpte jag en "full" Win 10-licens eftersom att gratisuppgraderingen från Windows 7 (full) inte gick att ominstallera efter några år eftersom full 7 blev OEM 10... Det är ett stort bedrägeri av MS att sälja OEM-licenser anser jag.
/Göran
 

Billigare att köpa ny licens

Jag skrattade lite när jag läste det. Jag satt själv igår i en timme i telefonkö efter att min Windows fått för sig jag inte har licens. Den har funkat i två år typ o jag har inte bytt hårdvara. De kunde inte hjälpa mig utan kopplade mig vidare till en teknisk support. Där satt jag i telefonkö i en timme (fast rösten sa att det skulle ta 6-9 min). Sen la jag på. Det är billigare för mig att köpa en ny licens än spendera arbetstid på denna skit. :) Lägg till att jag lagt timmar på deras troubleshooting osv osv. Samma som för dig, ena felmeddelandet efter det andra med samma infosida hos dem... Bedrövligt är bara förnamnet.

/Henrik

 
Vi har bett Microsoft om en kommentar till artikeln och aktiveringsförfarandet i Windows 10, men har ännu inte fått något svar.