Jag kokade av ilska när jag lämnade den fina fiskrestaurangen i Stockholms mest fashionabla stadsdel Östermalm. Tillsammans med några finländska vänner hade jag ätit lunch, men trots att vi bad om separata notor fick vi en gemensam. Någon möjlighet att ändra misstaget fanns inte – det förklarade servitrisen med den snorkighet man bara hittar på Östermalm.

Eftersom ingen av oss hade kontanter på oss – vem har det nuförtiden – och eftersom Swish inte fungerar mellan Sverige och Finland fick vi ställa oss i bankomatkö.

Det rök ur öronen på mig av ilska. Jag skämdes över min stad och ruvade på hämnd. Jag skulle minsann visa snork-servitrisen... Jag skulle ge restaurangen lägsta betyg på Tripadvisor och alla andra betygssajter. Hämnden var ljuv!

Lyckligtvis lät jag bli. Den gamla grundregeln om att man aldrig ska skicka ett argt brev på direkten gäller även på internet. Och när röken hade slutat bolma ur mina öron insåg jag att restaurangen definitivt inte förtjänade något bottenbetyg. Maten hade varit utmärkt, miljön trevlig och servicen god, ända tills snork-servitrisen vägrade ge oss separata notor.

Som en regelbunden användare av olika betygssajter önskar jag att fler kunde vänta någon dag med att skriva sina recensioner och sätta sina betyg. Många verkar nämligen ha missuppfattat vad sajterna är till för.

Betygssajterna är ingen plats för hämnd. De är inte till för privata vendettor med sura servitriser. Betygen är en hjälp för andra användare – och den som skriver ett omdöme gör det på uppdrag av nästa besökare.

Mer från Martin Appel: Äntligen är den kinesiska prisfesten över 

De senaste åren har användarnas omdöme blivit allt viktigare. Tjänster som Airbnb, Uber och IMDB bygger på att vi ska sätta betyg – och även Google och Facebook har lagt till motsvarande funktioner i allt fler tjänster. På samma sätt vill många nätbutiker att vi ska betygsätta produkterna och vi uppmanas att göra samma sak för appar i Google Play och App Store.

Eftersom många gör sina val utifrån andra användares betyg är det viktigt att de är objektiva. På samma sätt som när en lärare tar hänsyn till en elevs samtliga prestationer måste vi som betygssätter prylar och tjänster både peka på det som bra och till det som är dåligt.

Här tycker jag att alltför många användare brister. Jag har läst oräkneliga recensioner av utmärkta restauranger som fått lägsta betyg på grund av någon småsak. På samma sätt har fantastiska gratisappar fått ettor i betyg av användare som var upprörda över någon oviktig detalj.

Det finns förstås också ett motsatt beteende. Människor som plockar fram högsta betyg för mediokra upplevelser. Ja, i förvånansvärt många städer har jag märkt hur kedjor som McDonalds och Burger King hamnat högst upp på användarnas betygslistor. Även här kan man förstås fråga sig om användaren verkligen har gett en objektiv bedömning med tanke på nästa besökare.

Att sätta betyg är en svår konst, och jag har förstås ingen rätt att ifrågasätta vad andra människor tycker. Det jag däremot förväntar mig är mer eftertanke och reflektion. Och framför allt önskar jag att vi väntade lite med att trycka på betygsknappen. När det ryker av ilska ur öronen är man inte kapabel att ge ett objektivt omdöme. Tro mig. Jag vet!