Döden är som bekant oundviklig. Många har också förberett vad som ska hända den dagen vi inte längre är med, allt från vilken musik som ska spelas på begravningen till hur bostaden, aktierna och fritidsbåten ska delas upp.

Men något som kanske inte är lika glasklart är vad som ska hända med våra digitala fotspår – en fråga som blir mer och mer aktuell i takt med att vi tillbringar så stor del av våra liv online.

Vi använder flitigt vårt Facebook-konto till att dela med oss av det mesta, lagrar viktigt information på vår Gmail-adress och har våra semesterbilder sparade på Onedrive – utan en tanke på vad som händer med all denna information och vem som får tillgång till den när vi inte längre är med. Flera av tjänsterna har visserligen rutiner för vad som ska hända med ett konto efter döden, men har du inte själv valt att göra något är det långt ifrån säkert att det blir som du vill ha det.

Lär spela större roll framöver

Peter Göransson är marknadschef på begravningsbyrån Fonus. Han förklarar att man i dagsläget inte får särskilt många frågor kring det här ämnet, men att det lär spela desto större roll framöver, framför allt i takt med att generationen som är van vid en hög digital närvaro blir äldre.

Lägger vi ut bilder måste vi ju räkna med att de kommer finnas kvar i många, många år framöver.

Fonus
Peter Göransson är marknadschef på Fonus och menar att många inte är riktigt förberedda när det kommer till det digitala livet efter döden.

– Plattformarna och tjänsterna blir allt bättre på att hantera sådana här frågor. Framöver lär det finnas större valmöjligheter att bestämma vad som kommer att hända med ens digitala profil och med ens uppgifter efter döden. Det är möjligt att det tillkommer individuella avtal som reglerar vad som händer, säger Peter Göransson.

Som det ser ut i dag är det många som inte ens tänker kring att allt de skriver, och allt de lägger upp kommer finnas kvar i någon form på de olika plattformarna framöver.

– Mycket av det här handlar så klart om vad vi gör på nätet, och hur vi agerar på exempelvis sociala medier. I dag är var och en av oss ett varumärke. Lägger vi ut bilder måste vi ju räkna med att de finns kvar i många, många år framöver. I dag är få av oss förberedda på vad som händer med det digitala livet efter döden. Det är som med allt annat, det gäller att planera. Någon dag ska vi alla dö.

Hjälpmedel att tillgå

Så hur planerar man då för det digitala livet efter döden? I dag finns en del hjälpmedel för att det ska gå så smärtfritt som möjligt för dina anhöriga – och att ditt digitala eftermäle blir som du önskar.

Allra bäst är att se till så att någon anhörig du litar på får tillgång till dina lösenord. Även om det strider mot de flesta plattformars användarvillkor att låta någon annan logga in på ditt konto kan det vara bra för dina allra närmsta anhöriga att ha dessa uppgifter om det skulle inträffa något. På så sätt kan dina anhöriga exempelvis spara ned viktiga bilder eller annan information som kan vara svår att få tag i om de inte har tillgång till kontot.

Vill du inte ha detta nedskrivet på exempelvis en lapp går det att fylla i ett digitalt arkiv som dina anhöriga kommer åt via bank-id. Där kan du spara känslig information som blir tillgänglig efter döden. Fonus har Vita Arkivet, medan Sveriges Begravningsbyråers Förbund har Livsarkivet.

Om dina anhöriga av någon anledning inte vill engagera sig i ditt digitala liv går det att få extern hjälp. Här finns många olika tjänster att välja mellan, bland annat Efterhjälpen, som hjälper till att släcka ned konton efter döden.

Och genom tjänsten Dead Social går det till och med att säga ett sista farväl från andra sidan. Här skriver du ett inlägg som sedan postas efter din död. Du kan exempelvis schemalägga inlägg så att du gratulerar dina vänner och bekanta när de fyller år, även efter att du gått bort.

De flesta stora plattformar har numera rutiner för vad som händer om någon avlider.

Enligt Peter Göransson brukar det heller inte vara något problem med de större tjänsterna. Även om det krävs att man aktivt kontaktar någon och har en dialog är de hjälpsamma.

– De flesta stora plattformar har numera rutiner för vad som händer om någon avlider, och de blir bättre och bättre. Exempelvis omvandlar Facebook sidan till en minnessida. Än så länge har vi inte stött på några problem. Allt sådant här brukar lösa sig, säger Peter Göransson.

Ersätter Facebook gravstenar?

Det digitala livet efter döden lär inte ha passerat någon obemärkt, åtminstone inte på Facebook. Som nämnt omvandlar den sociala medie-jätten avlidna personers kontot till specifika minneskonton, där vänner och bekanta kan minnas personen och skriva hälsningar. Frågan är om de här plattformarna kan komma att ersätta dödsannonser, minnessajter eller rent av gravstenar framöver.

– Inga sätt är dåliga när det kommer till att sörja eller minnas bortgångna, säger Peter Göransson.

– Däremot kan det ur anhörigas perspektiv finnas situationer där det blir obekvämt, exempelvis om någon skulle komma in och skriva något kontroversiellt. Men så länge det sköts med vett och etikett är det ett jättebra sätt.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning