Stora, svenska företag som utnyttjas av bedragare för att stå som avsändare av blufftävlingar på Facebook är ingenting nytt. Redan förra hösten rapporterade vi en kraftig ökning av Facebook-bluffar. På sistone verkar lurendrejarna ha trappat upp ytterligare – just nu cirkulerar flertalet blufftävlingar intensivt och delas på Facebook-flöden i hela landet.

En av de värst drabbade är Elgiganten. Bedragare har nyligen satt upp fejksidan Elgiganten Restlager och säger sig lotta ut ett antal minuter i företags butiker, där vinnaren får ta med sig allt möjligt. Ett inlägg som skapades den 8 juni är nu uppe i över 16 000 "likes", 18 000 kommentarer och närmare 15 000 delningar. Det beror på att folk nappar på betet och följer uppmaningen om att dela inlägget vidare och tagga sina kompisar. 

Elgiganten bluff facebook
Det bedrägliga inlägget i sin helhet. Notera interaktionerna!

Den som interagerar med inlägget blir kontaktad i ett privat meddelande. Där bifogas en suspekt kortlänk och en uppmaning till användaren att betala för leveransen för ett presentkort på 500 kronor. Något sådant lär inte levereras eftersom upphovspersonerna till tävlingen bluffar. Elgiganten själva är medvetna om tilltaget och uppmanar alla som hör av sig till deras riktiga Facebooksida att anmäla inlägget som bluff.

Ving varnar kunder på sin Facebooksida.

Liknande tävlingsinlägg har på sistone delats i Vings, Ikeas och H&M:s namn. Facebook-sidan Bluffakuten, som drivs av Conny Andersson, går just nu på högvarv för att hinna informera om alla bluffar.

Se upp med Facebook-inlägg från dessa avsändare:

  • Elgiganten Restlager
  • Ikea Restlager
  • H&M Outlet
  • Resor Drömmar - Sverige/Ving.

Observera att dessa Facebook-sidor skapas och tas bort om vartannat, så det är svårt att tillhandahålla en uppdaterad lista på alla bluffar. Som regel bör du aldrig delta i en tävling som verkar för bra för att vara sann, och bör absolut inte fylla i några kontokortsuppgifter eller e-postadresser innan du till hundra procent kan verifiera att avsändaren är äkta. För att få ett hum om en Facebook-sidas äkthet kan du också titta på när den skapades. Är den bara ett par dagar eller veckor gammal ska du ta det som ett dåligt tecken eftersom Facebook rensar upp bland skräpet ganska frekvent.